ITF:n 44. kongressi: Automatisaatio, ilmastonmuutos ja yksityistäminen olivat raidealan keskustelun ytimessä

ITF:n 44. kongressi: Automatisaatio, ilmastonmuutos ja yksityistäminen olivat raidealan keskustelun ytimessä

Kansainvälinen Kuljetustyöntekijöiden Liitto ITF järjesti 44. kongressinsa ensimmäistä kertaa Kaakkois-Aasiassa, Singaporessa. Raidealan liittojohtajista lauantaina päättyneeseen kokoukseen osallistuivat Raideammattilaisten JHL:n puheenjohtaja Teppo Järnstedt ja Veturimiesten liiton VML:n puheenjohtaja Tero Palomäki.

ITF:n rautatiejaoston puheenjohtajaksi valittiin David Gobe Ranskasta. AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen valittiin SAK:laisten kuljetusliittojen edustajaksi ITF:n hallitukseen seuraavalle viisivuotiskaudelle.

Palomäen mukaan vähän ehkä yllättäen voi sanoa että kaksi asiaa nousi rautatiesektorilla hyvin vahvasti yli muiden: yksityistäminen ja automatisaatio. Kaupunkiliikennejaostossa nousi esille vahvasti lisäksi ilmastonmuutos.

- Työntekijöiden kokemukset maailmalla eivät ole hyviä yksityistämisestä ja kilpailutuksista. Niihin liittyy paljon pelkoja ja vahvaa vastustusta riippumatta siitä missä vaiheessa prosessit ovat. Joukkoliikenteen kilpailutuksissa on selkeä trendi, että suuret monikansalliset yritykset voittavat kilpailutukset ja että toimiala keskittyy harvalukuisen suuryritysten temmellyskentäksi.

Palomäki kertoo, että yritykset kilpailevat pääsääntöisesti kustannuksilla ja että työntekijät ovat suurin kustannustekijä.

- Kuljetattamattomat automaattijunat nousivat puheenaiheeksi. Esimerkiksi Rio Tinto –kaivosyhtiö on ottanut Australiassa käyttöön ilman kuljettajia liikkuvat junat malmikuljetuksissa kaivoksista satamiin.

- Nämä malmijunat liikkuvat automaattisesti puolet matka-ajasta, mutta niissä on valvova kuljettaja veturissa. Tavoite on, että junat olisivat kokonaan automaattisia vielä tämän vuoden aikana.

Palomäen mukaan veturinkuljettajien korvaaminen vaatii radoilta paljon älyä ja turvalaitteilta toimintavarmuutta, mikä tekee siitä erittäin kallista rakentaa ja hallinnoida.

- Ihan lähitulevaisuuden uhkana sitä ei voi Suomessa pitää. Meillä ovat radat ja liikenteenohjauslaitteisto siinä kunnossa että junan ajaminen taitaa olla tämä päivänä enemmän poikkeustilanteiden hoitoa kuin automatisoitavaa rutiinia.

- Mutta ajatukseen ei voi tuudittautua. Rautateiden historia on teknologian kehittymistä, joka on muokannut paljon monen rautatieammatin työnkuvaa eikä sille kehitykselle taida olla loppua.

Järnstedt toteaa, että kaupunkiliikennejaostossa käytiin keskustelua siitä, miten joukkoliikennettä kehittämällä voidaan vaikuttaa ilmastonmuutokseen.

- Epänormaalien työsuhteiden parissa työskentelevien järjestämistä pidettiin hyvin tärkeänä. Monikansallisten yhtiöiden kanssa toimimiseen kehitetään yhteistä koordinointia. Kaupunki- ja raideliikenne halutaan nähdä jatkossa turvallisempana liikkumismuotona ja työpaikkana kuin se kansainvälisellä tasolla nyt on.

Kokouksen yleisistunto tuomitsi Iranin valtion toimet vaatia kuolemantuomioita lakkoileville rekkakuskeille. Yleisistunto ei hyväksy Argentiinan valtion toimia ay-liikettä kohtaan ja tuomitsi jyrkästi argentiinalaisen kongressiedustajan pidätyksen hänen palattuaan Argentiinaan.

- Huolenaiheena on ollut lakko-oikeuden murtaminen kansallisella lainsäädännöllä ja monissa maissa mm. lakkovahdeiksi osallistuneita on tuomittu vankilaan.

ITF:n 122-vuotisen historian suurimpaan kongressiin osallistui noin 140 jäsenmaata ja lähes 2500 kokousedustajaa. ITF edustaa yli 600 kuljetusalan liittoa, joilla on yli 19 miljoonaa jäsentä.

Lehti: Hallitus suunnittelee miljardien ratahankkeita ilman rahoitusta

Lehti: Hallitus suunnittelee miljardien ratahankkeita ilman rahoitusta

Englantilaisjätti voitti Norjan ensimmäisen rautatiekilpailutuksen

Englantilaisjätti voitti Norjan ensimmäisen rautatiekilpailutuksen