Lehti: Hallitus suunnittelee miljardien ratahankkeita ilman rahoitusta

Lehti: Hallitus suunnittelee miljardien ratahankkeita ilman rahoitusta

Hämeen Sanomat kertoo, että useita miljardien ratahankkeita suunnitellaan yhtä aikaa ilman, että rakentamiseen olisi varoja.

Lehden mukaan miljardien hintalaput ja aikataulut eivät tunnu täsmäävän valtion budjettiin ja sen väylärahoihin.

- Tämä näyttää enemmän poliittiselta teatterilta. Puhutaan paljon, mutta tehdään vähän, Veturimiesten liiton puheenjohtaja Tero Palomäki sanoo lehden haastattelussa.

Palomäki toteaa, että seuraavan hallituksen on käynnistettävä jokin ratahanke.

- Meillä ei kuitenkaan käynnistetä kolmea neljää suurta hanketta.

Palomäki sanoo tarvittavan pitkäjänteinen, esimerkiksi 12-vuotinen suunnitelma rautateiden kehittämiseksi. Nykyisen poliittisen väännön sijaan hankkeet ovat perusteltava taloudellisesti.

– Rautateiden on palveltava ihmisiä ja teollisuutta. Kun tehdään päätöksiä, niille olisi oltava kriteerit.

Lehdessä pohditaan normaalin budjettirahoituksen rinnalle nostetun ns. elinkaarirahoituksen lopullisia kustannuksia.

- Kukaan ei rahoita hyvää hyvyyttään uusia ratoja tai teitä. Elinkaarirahoitus tarkoittaa käytännössä sitä, että valtio lainaa rahat ja maksaa velkansa korkoineen. Maksamista siis vain siirrettäisiin.

- Pisararadan suunnitelmat kauhistuttivat, kun avoimesti kerrottiin tällaisen rahoituksen kustannuksista. Noin miljardin euron hanke maksaisi ulkopuolisella rahoituksella puolitoista tai kaksi miljardia.

Osa asemista kiinni PAM:n ilmoittaman vartiointialan lakon aikana

Osa asemista kiinni PAM:n ilmoittaman vartiointialan lakon aikana

ITF:n 44. kongressi: Automatisaatio, ilmastonmuutos ja yksityistäminen olivat raidealan keskustelun ytimessä

ITF:n 44. kongressi: Automatisaatio, ilmastonmuutos ja yksityistäminen olivat raidealan keskustelun ytimessä