ITF: Britannian rautateiden uudelleen kansallistaminen on tervetullut päätös
”Britannian työväenpuolueen hallituksen päätös kansallistaa uudelleen rautatiet on merkittävä ja tervetullut siirtyminen pois rautateiden yksityistämisen maailmanlaajuisesta trendistä”, uutisoi Kansainvälinen kuljetustyöntekijöiden liitto ITF. Samalla hallitus katkaisee lopullisesti napanuoran EU:n direktiiveihin eli tässä tapauksessa neljänteen rautatiepakettiin.
ITF:n mukaan hallituksen päätöksen taustalla ovat Iso-Britannian rautatiealan ammattiliittot, jotka ovat kampanjoineet paljastaakseen rautateiden yksityistämisen epäonnistumiset.
- Kun yksityisen sektorin malli lopulta romahti aikataulukaaokseen, myöhästymiset, peruutukset ja lakot, ammattiliittojen lobbaus ja julkinen vaikuttaminen nostivat myönteisen näkemyksen uudelleenkansallistamisesta poliittiselle asialistalle varmistaen, että työntekijät ja matkustajat – osakkeenomistajien sijaan – ovat Ison-Britannian rautateiden tulevaisuuden ytimessä.
Kustannusten minimoimiseksi hallitus käyttää vaiheittaista täytäntöönpanoa, jossa palvelut saatetaan julkisen valvonnan piiriin nykyisten yksityisten sopimusten päättyessä.
- South Western Railwayn on määrä palata julkiseen omistukseen toukokuussa 2025, jota seuraa c2c heinäkuussa 2025 ja Greater Anglia vuoden 2025 lopulla.
Rautatieliitot pitävät uutista merkittävänä voittona, mutta niillä on lisävaatimuksia.
- Yksityisen sektorin osallistuminen junaliikenteeseen ja radan kunnossapitoon on lopetattava kokonaan. Työturvallisuus ja oikeudenmukaiset olosuhteet kuuluvat kaikille rautatietyöntekijöille, mikä lopettaa yksityistämisen yhteydessä nähdyn ulkoistamisen ja satunnaisuuden. Demokraattinen vastuu ja työntekijöiden osallistuminen uuteen julkiseen rautatierakenteeseen varmistaa, että päätökset tehdään yleisen edun mukaisesti eikä byrokraattien tai yrityskonsulttien toimesta.
Ammattiliitot varmistavat, että uudelleenkansallistaminen korjaa vahinkoja, joita vuosien voiton tavoittelun perintö on aiheuttanut Britannian rautatieteollisuudelle.
- Tähän kuuluu liikkuvan kaluston vuokraaminen ja keskeisten rautatietoimintojen ulkoistamisen lopettaminen yksityiselle sektorille.
Liittojen kampanjat ratkaisivat
ITF:n rautatietyöntekijöiden jaoston puheenjohtaja Julio Sosa kiittää liittoja kampanjoinnista.
- Ne ovat taistelleet väsymättä paljastaakseen yksityistämisen epäonnistumiset, joiden seurauksena järjestelmät heikkenivät, infrastruktuurit vaurioituivat pahasti huollon puutteen vuoksi ja työntekijät ovat menettäneet monia oikeuksiaan.
- Nyt työntekijät ja heidän ammattiliitonsa ovat avainasemassa ajattaessa kansallistamista, joka hyödyttää rautatiejärjestelmää, matkustajia ja työntekijöitä.
ITF:n pääsihteeri Stephen Cottonin mukaan Britannian rautateiden uudelleenkansallistaminen on voitto ammattiliitoille, matkustajille ja laajemmalle työväenliikkeelle.
- Vuosikymmeniä kestäneiden yksityistämisen epäonnistumisen jälkeen siirtyminen takaisin julkiseen omistukseen on tärkeä tilaisuus rakentaa raideliikennettä, joka palvelee ihmisiä, ei yritysten voittoa. Taistelu ei kuitenkaan ole ohi. Ammattiliittojen on edelleen pidettävä hallitusta vastuullisena ja varmistettava, että uudelleenkansallistaminen johtaa täysin integroituun julkiseen järjestelmään eikä vesitettyyn kompromissiin.
(Kuvituskuva)