HSL: Jokaisella on oikeus kulkea ilman häirintää joukkoliikenteessä

HSL: Jokaisella on oikeus kulkea ilman häirintää joukkoliikenteessä

HSL aloittaa keskiviikkona 12. maaliskuuta kampanjan, jonka teemana on jokaisen oikeus liikkua joukkoliikenteessä näkyvästi omana itsenään ilman häirintää, syrjintää ja rasismia. Kampanja ”Jottei kenenkään tarvitsisi toivoa olevansa näkymätön” näkyy liikennevälineissä ja lisäksi teemaan liittyy oivalluttava 10 jakson podcast-sarja, jossa häirintää kokeneet ihmiset jakavat ajatuksiaan aiheesta.

- HSL:n kampanja on vahva viesti siitä, että häirintä ja rasistinen käytös ei ole sopivaa ja sallittua joukkoliikenteessä. Kampanjalla haluamme rohkaista joukkoliikenteellä matkustavia olemaan arjen matkarauhanturvaajia, HSL:n vs. toimitusjohtaja Vesa Silfver toteaa.

- Helsingin seudun joukkoliikenne kuuluu kaikille, ja saamme olla erityisen ylpeitä, miten suuri määrä matkoja liikenteessämme tehdään joka päivä. Mutta haluamme myös tarjota turvallisen ja häirinnästä vapaan tilan sekä joukkoliikenteessä matkustaville että siellä työskenteleville. Tämä on yksi viime vuonna antamistamme sitoumuksista valtioneuvoston kanslian Me puhumme teoin –kampanjassa. Häirintä ja rasismi eivät lopu sillä, että niistä puhuminen lopetetaan.

Häirinnästä voi ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä

Häirintätilanteita voi rauhoittaa reagoimalla tilanteeseen sopivalla tavalla osoittamalla, että häirinnän kohde ei ole yksin tai hälyttämällä apua. Kaikille tarkoitetussa lyhyessä toimintaohjeessa häirintätilanteiden varalle on kolme kohtaa: toimi, tue, kerro. HSL kannustaa myös häirintätilanteiden näkijöitä ja kokijoita kääntymään matalalla kynnyksellä kuljettajan tai vartijan puoleen tai ottamaan yhteyttä turvavalvomoon. Toimintaohjeisiin voi tutustua kampanjasivustolla osoitteessa hsl.fi/matkarauhaa.

Kun tulin näkyväksi -tarinoita podcasteissa

Kun tulin näkyväksi -podcastissa eri henkilöt kertovat oman tarinansa elämänsä varrelta, kun tulivat omaksi itsekseen ja näkyväksi maailmalle. Tarinoissa on riipaisevia hetkiä, kun haastateltavat ovat kokeneet häirintää, syrjintää tai rasismia. Podcasteissa kuullaan muun muassa Samuli Putron, Amin Hassanin, Saara Turusen,  Atte Kilpisen ja Daniela Owusun tarinat.  Jaksot löytyvät hsl.fi/matkarauhaa sivustolta ja ovat kuunneltavissa Spotifyssa.

Mitä teen, jos näen häirintää, syrjintää tai rasismia? 

Jos näet jonkun kohtaavan häirintää, syrjintää tai rasismia, toimi, tue ja kerro. Tuen osoittamiseen ja antamiseen häirintätilanteessa ei tarvita aina suuria eleitä. Turvallisuutta luovat myös pienet teot ja kohtaamiset! 

Toimi 
Muutu näkyväksi. Osoita häirinnän kohteelle, että hän ei ole yksin. Pienikin ele voi riittää: mene vierelle, puhuttele, katso silmiin. 

Tue 
Kysy, tarvitseeko häirintää, syrjintää tai rasismia kohdannut henkilö vielä apua, vaikka tilanne olisi jo ohitse. Varmista, että hän pääsee turvallisesti jatkamaan matkaansa.  

Kerro 
Raportoi tilanne eteenpäin kuljettajalle, järjestyksenvalvojalle tai poliisille. Ilmiö on saatava esiin, jotta sille saadaan loppu.  

Mihin kerron? 

  • Metrossa ja ratikassa tavoitat järjestyksenvalvojat turvavalvomon kautta numerosta 09 510 47 000.

  • Junissa puolestaan numerosta 050 443 3358.

  • Busseissa tilanteesta kannattaa ilmoittaa kuljettajalle.

  • Voit kääntyä matkalippujen tarkastajien puoleen, jos he ovat paikalla.

  • Voit raportoida tapahtuneesta HSL:lle palautekanavan kautta. 

Helsinki: Junatien metrosilta uusittava jo lähivuosina

Helsinki: Junatien metrosilta uusittava jo lähivuosina

 VR uudistaa junien matkustusluokat

VR uudistaa junien matkustusluokat