HSL, HKL ja Ihmisoikeusliitto kampanjoivat nuorten kohtaamaa syrjintää ja häirintää vastaan

HSL, HKL ja Ihmisoikeusliitto kampanjoivat nuorten kohtaamaa syrjintää ja häirintää vastaan

Helsingin seudun liikenteen (HSL), Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (HKL) ja Ihmisoikeusliiton uusi kampanja nostaa esiin erityisesti nuorten kokemuksia syrjinnästä ja häirinnästä joukkoliikenteessä.

Kahden viikon ajan pääkaupunkiseudun katukuvassa ja liikennevälineissä näkyvä STOP! Päätepysäkki syrjinnälle –kampanja rohkaisee joukkoliikenteen käyttäjiä antamaan tukensa häirinnän ja syrjinnän kohteeksi joutuneille kanssamatkustajille.

Kampanjassa mukana olevat nuoret kertovat esimerkiksi seksuaalisesta ahdistelusta ja rasistisesta häirinnästä. Esimerkiksi vammaiset nuoret sekä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat nuoret kokevat syrjintää ja häirintää. Moni kokee jäävänsä aivan yksin näissä tilanteissa.

- Mun tai kenenkään muun ei pitäisi joutua pelkäämään, kun astuu bussiin tai sporaan, että mitä jos mua ahdistellaan tai mun henkilökohtaisia rajoja rikotaan, kampanjassa mukana oleva some-persoona Pins.ku toteaa.

- Olen liiankin tottunut rasistiseen häirintään. Tuki kanssamatkustajilta yllättää positiivisesti ja luo uskoa muutokseen, kampanjakasvo, rap-artisti Hassan Maikal sanoo.

- Kanssamatkustajien, erityisesti aikuisten tuki on oleellista. Voi mennä viereen istumaan, kysyä, tarvitseeko häirintää kokenut apua ja auttaa raportoimaan tilanteesta vastuutahoille, Ihmisoikeusliiton pääsihteeri Kaari Mattila neuvoo.

Kun yksi osoittaa tukensa, se kannustaa muita tulemaan syrjinnän kohteen tueksi. Nuorten lisäksi kampanjakasvoina on mukana kuljettajia.

- Meidän ja jokaisen kuljettajan tavoitteena on taata turvallinen matka kaikille matkustajille. HSL haluaakin antaa keinoja haastaviin tilanteisiin lisäämällä kuljettajien täydennyskoulutukseen valmennusta häirintätilanteiden varalle, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi kertoo.

Paljon kiitosta saanut kampanja toteutettiin pääkaupunkiseudulla ensimmäisen kerran kaksi vuotta sitten. Silloin se tavoitti arviolta 2 miljoonaa ihmistä. Kampanja on toteutettu lisäksi Tampereella ja Turussa.

- Kampanjan tavoitteena on muuttaa ihmisten käytöstä ja yleistä ilmapiiriä, siksi sitä on tärkeää toistaa. Edellisen kampanjan jälkeen olemme iloksemme kuulleet useista tilanteista, joissa ihmiset ovat menneet tueksi. Kanssamatkustajilla on tärkeä rooli tilanteiden muuttamisessa. Vastuu puuttumisessa syrjintään ja häirintään on kuitenkin julkisen liikenteen hallinnoijilla ja muilla viranomaisilla, Mattila sanoo.

HKL aikoo lisätä kuljettajien valmiuksia tunnistaa syrjintää ja puuttua siihen koulutusten avulla.

- Jos kuljettaja havaitsee syrjintää vaunussa tai pysäkillä, on hänellä velvollisuus ilmoittaa asiasta tilanteen vakavuudesta riippuen joko liikennevalvomoon, josta tilataan paikalle vartijat, tai vakavammissa tapauksissa hätäkeskukseen. Ja selvää on, että kuljettajan itsensä on kohdeltava jokaista matkustajaa yhdenvertaisesti ja syrjimättä, HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski kertoo.

Kampanjassa on mukana bussiliikennöitsijöitä. Kampanja näkyy pääkaupunkiseudun asemilla sekä busseissa, metroissa ja raitiovaunuissa maanantaista 11.2. alkaen. Ystävänpäivänä, torstaina 14.2, kampanjassa mukana olevat nuoret järjestävät flash mobin ja vapaaehtoiset jalkautuvat Helsingin keskustaan jakamaan tietoa kampanjasta.

Liittojohtaja Ylellä: Veturinkuljettajien työvuorot on laitettu liian kireälle lumikaaoksessa

Liittojohtaja Ylellä: Veturinkuljettajien työvuorot on laitettu liian kireälle lumikaaoksessa

Loppuraportti: Jäämeren ratahanke jäihin - Hanke ei kannata

Loppuraportti: Jäämeren ratahanke jäihin - Hanke ei kannata