HSL: Harjoitus tekee pikaratikan kuljettajan
Helsingin seudun liikenne HSL kertoo, että tulevan pikaratikkalinjan 15 kuljettajat opettelevat parhaillaan uutta työmaataan. Uusi linja on kuljettajakurssilaisille erilainen harjoittelupaikka kuin Helsingin kantakaupungin reitit. Pikaratikkaa ajetaan pitkillä suorilla jopa 70 kilometriä tunnissa, radalla on omat liikennemerkkinsä ja radanylityspaikkojen väistämissäännöt poikkeavat suojateistä
− Virroitin ylös, ajokahva ykköselle ja sitten vaan mennään, Kaupunkiliikenne Oy:n ajo-opettaja Marianne Dzanko evästää Ousman Bojangia.
Pikaratikan koulutusvaunu liukuu liikkeelle Veräjämäestä kohti Keilaniemeä.
Kun moni muu vielä lomailee, ratikankuljettajakurssilaiset opettelevat ahkerasti uutta ammattiaan. Ajo-opissa on kesäisenä tiistai-iltana viisi koulutettavaa. Kaikki kuljettajakurssilaiset saavat aluksi koulutuksen kantakaupungissa ajamiseen, minkä jälkeen heidät perehdytetään pikaratikkalinjaan 15.
Menossa on pikaratikkakoulutuksen toinen päivä. Ensimmäisenä päivänä on käyty läpi teoriaa, muun muassa sähköturvallisuutta, pysäkkitoimintoja ja liikennesääntöjä. Artic X54 -pikaratikka ei teknisesti poikkea merkittävästi Kaupunkiliikenne Oy:n muista Artic-vaunuista, mutta pikaratikan rata on kuljettajalle erilainen työympäristö kuin kantakaupunki.
Uudelle linjalle tulee paljon radanylityspaikkoja, joissa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden täytyy aina väistää ratikkaa päinvastoin kuin suojateillä. Etuajo-oikeudesta huolimatta ratikankuljettajan täytyy oppia mukauttamaan ajamisensa niin, että rataa ylittävien kanssa ei synny vaaratilanteita.
Pikaratikan radan liikennevalot ja liikennemerkit ovat erilaiset kuin kantakaupungin linjoilla. Lisäksi pikaratikkalinjaa ajetaan nopeimmilla osuuksillaan jopa 70 kilometrin tuntivauhtia. Tärkeä osa koulutusta on se, että kuljettaja oppii mukauttamaan vauhtinsa kunkin rataosuuden ja liikennetilanteen mukaan.
− Vaatii hieman totuttelua, että erona kantakaupunkiin pikaratikan nopeusrajoitukset eivät ole samat kuin autoilla, Suvi Kivimäki mainitsee ennen istuutumistaan kuljettajan penkille.
Koulutettavat kokeilevat illan aikana sekä pikajarrutusta että vaihteen kääntämistä käsin vaihderaudalla. Ajo-opettaja heittelee matkan varrella kulloiselle ajovuorolaiselle kysymyksiä ja antaa neuvoja.
Suvi Kivimäki ohjaa vaunun Pitäjänmäessä Patterimäen tunneliin.
− Jos opastin näyttää S-merkkiä, kuljettajan täytyy aina soittaa liikenteenohjaukseen, koska tunnelissa on silloin jotain ylimääräistä, Marianne Dzanko muistuttaa.
Kaupunkiliikenne Oy kouluttaa pikaratikkalinjaa varten kaiken kaikkiaan noin sata kuljettajaa. Osa heistä on kursseilta tulevia uusia kuljettajia. Lisäksi joukossa on kantakaupungin ratikkalinjojen konkareita, jotka koulutetaan pikaratikkalinjan varakuljettajiksi.
Kun kurssilainen valitaan oppisopimuskoulutukseen, hän solmii työsopimuksen Kaupunkiliikenne Oy:n kanssa. Hänen kanssaan on sovittu rekrytoinnin yhteydessä, ajaako hän kantakaupungissa vai pikaratikkalinjalla 15. Tavoite on se, että kuljettaja ajaisi pääsiassa jompaakumpaa.
Pikagallup koulutettavien kesken kertoo äänten jakautuvan. Suvi Kivimäkeä kiinnostavat enemmän kantakaupungin reitit mutkineen kuin pikaratikkalinjan pitkät suorat.
Ousman Bojangin valinta on pikaratikkalinja.
− Olen aiemmin ajanut bussilinjaa 550 ja asun tulevan ratikkareitin varrella.
Itäkeskuksen ja Keilaniemen välisen pikaratikkalinjan 15 liikenne käynnistyy joko syksyllä 2023 tai viimeistään vuonna 2024. HSL päättää liikenteen käynnistymisen ajankohdasta aikaisintaan elokuun lopussa.