HS: Länsirata teetti oman kannattavuusarvion - Tulos aiempaa parempi muttei vieläkään taloudellisesti kannattava hanke
Helsingin Sanomat kertoo, että Länsiradan laatiman uuden kannattavuusarvion mukaan hanke on Lounais-Suomelle tärkeä, mutta pelkästään taloudellisesti arvioituna se ei ole kannattava.
- Vaikka hanke saisi EU-tukimiljoonia, suurin osa kustannuksista jäisi yhteiskunnan harteille.
HS:n saaman oman kannattavuusarvion Länsirata-hankeyhtiö laati muun muassa Siemensin konsulttien kanssa.
Lehti muistuttaa, että aiempien kannattavuusarvioiden mukaan matkustajamäärien lisääntymisestä huolimatta uusi rata ei ole millään muotoa kannattava.
- Väylävirasto sai vuonna 2020 valmiiksi hankearvioinnin, jonka mukaan yksikään Helsinki-Turku -ratayhteyden kehitysvaihtoehdoista ei ylitä yhteiskunnallista kannattavuusrajaa. Väyläviraston kannattavuusarvioinnin mukaan hankkeen jäännösarvo eli esimerkiksi raiteiden ja tunnelien arvo on 30 vuoden käytön jälkeen noin 300 miljoonaa euroa. Uuden arvioinnin mukaan jäännösarvo on yli miljardi euroa.
Lehden mukaan mahdollinen EU-tuki helpottaa hankkeen eteenpäin viemistä, mutta rakentamisen aloittaminen vaatii neuvotteluita kuntien ja valtion välillä.
Hankeyhtiön suurin omistaja on Suomen valtio. Lisäksi omistajiin kuuluvat Turku, Espoo, Helsinki, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi. Ratahanke on kirjattu hallitusohjelmaan. Hallitus on varautunut käyttämään hankkeeseen 460 miljoonaa euroa.