Hämeen maakuntahallitus vastustaa metsärataa

Hämeen maakuntahallitus vastustaa metsärataa

Hämeen maakuntahallitus vaatii, että metsäradan suunnittelu Tampereelta Helsinkiin tulee keskeyttää välittömästi. Suomi-rata Oy selvitti täysin uuden ja kaikki väliasemat ohittavan metsäradan rakentamista uuteen maastokäytävään tai lisäraiteiden rakentamista oikaisuineen nykyisen pääradan yhteyteen Riihimäki-Tampere-välille.

Metsäradan rakennuskustannukset olisivat 2,7–3,3 miljardia euroa ja nykyisen pääradan lisäraiteet 1 miljardia euroa.

- Metsärata olisi siis noin kolme kertaa kalliimpi. Molempien vaihtoehtojen lisäksi on suunniteltu toteutettavaksi Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle kulkeva kaukoliikenteen raideyhteys eli ns. lentorata.

Maakuntahallitus huomauttaa, että kalliin lentoradan hyödyt tulevat parhaiten koko maan matkustajaliikenteen käyttöön, kun se kytketään suoraan olemassa olevaan päärataan ja idän suuntaan Lahden oikorataan.

Yhtiön ennusteissa pääradan lisäraiteilla matkustajamäärät olisivat vuosittain 7,5 miljoonaa ja 300 km/h suunnitellun metsäradan, jossa junat eivät pysähdy Helsingin ja Tampereen välillä, puolestaan 8,4 miljoonaa matkustajaa.

- Todellisuudessa tulevaisuuden matkustajamäärien ennustaminen on äärimmäisen vaikeaa. Jatkuvassa murroksessa oleva työkulttuuri ja edelleen lisääntyvä etätyöskentely yhdistettynä monipaikkaisuuteen tekevät liikkumisesta vaikeammin ennustettavaa ja ajallisesti hajautuvampaa.

Rautatientorilla testataan liukuportaiden kulkusuuntaa Helsingissä

Rautatientorilla testataan liukuportaiden kulkusuuntaa Helsingissä

Eduskunta: Raideleveys pitää säilyä kansallisessa harkinnassa

Eduskunta: Raideleveys pitää säilyä kansallisessa harkinnassa