Eduskunta: Raideleveys pitää säilyä kansallisessa harkinnassa

Eduskunta: Raideleveys pitää säilyä kansallisessa harkinnassa

Suuri valiokunta on linjannut, että se tukee valtioneuvoston kantaa koskien ehdotettuja muutoksia raideleveyteen uusilla raideyhteyksillä. 

Komission joulukuussa 2021 antama ehdotus uudeksi asetukseksi koskee unionin suuntaviivoja TEN-T-verkon kehittämiseksi. Tällä reagoidaan Venäjän hyökkäykseen Ukrainaan, mikä on paljastanut eurooppalaisten liikenneverkkojen haavoittuvuuden unionin rajojen ulkopuolella tapahtuville häiriöille.

Ehdotuksen mukaan kaikki TEN-T-verkolla sijaitsevat uudet raideyhteydet on rakennettava eurooppalaiseen standardiraideleveyteen (1435 mm). Uusiksi raideyhteyksiksi ei lasketa yhteyksiä, joilla rakentaminen on alkanut ennen asetuksen voimaantuloa. Vaatimukseen ei ole poikkeusmahdollisuutta.

Valiokunta pitää välttämättömänä, että jäsenmailla säilyy kansallinen harkintavalta raideleveyttä koskevissa kysymyksissä, sillä joustamaton vaatimus uusien rataosien rakentamisesta suomalaisesta raideleveydestä (1524 mm) poikkeavaan eurooppalaiseen standardileveyteen olisi Suomelle kohtuuton. Erittäin mittavien rakentamiskustannusten lisäksi muutos edellyttäisi uutta kalustoa, jonka ristiinkäyttö ei olisi mahdollista eri ratojen välillä.

Valtioneuvoston kannan mukaisesti valiokunta pitää tärkeänä, että Suomi olisi poikkeavasta raideleveydestään johtuen edelleen TEN-T-asetuksen mukainen erillisverkko. Valiokunta pitää tärkeänä, että tämä poikkeus säilyy komission täydentävässä esityksessä ja kiinnittää huomiota siihen, että suurin osa investoinneista tehdään kansallisin varoin. On siksi tärkeää, että ratkaisut vastaavat kansallisia liikenteellisiä tarpeita ja olosuhteita.

Hämeen maakuntahallitus vastustaa metsärataa

Hämeen maakuntahallitus vastustaa metsärataa

Metron uusi osuus Matinkylästä Kivenlahteen avautuu joulukuussa

Metron uusi osuus Matinkylästä Kivenlahteen avautuu joulukuussa