"Hallituskumppanit keskustan raidehölmöilyn takuumiehinä"

"Hallituskumppanit keskustan raidehölmöilyn takuumiehinä"

Kansanedustaja Katja Taimela (sd.) arvioi Demokraatin blogissaan, että hallituskumppanit kokoomus ja siniset ovat keskustan raidehölmöilyn takuumiehinä.

- Viime kesänä saimme kuulla liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) tavoitteista kilpailuttaa matkustajajunaliikenne alueittain koko maassa ja perustaa VR:n sisään erillinen kalustoyhtiö.

- Julkisuuteen vuotaneet tilatut selvitykset suunnitelman kannattavuudesta ovat viimeistä myöten kääntyneet suunnitelmaa vastaan, yksiselitteisesti kustannukset nousisivat. Kilpailutusta on valmisteltu kuitenkin läpi talven lukuisissa työryhmissä. Sunnuntaina ministeri Berner ilmoitti VR:n pilkkomisesta vuodenvaihteessa. Hänen mukaansa ulkomaiset yritykset ovat kiinnostuneet Suomen pienistä markkinoista, mikäli julkisesti omistettu kalusto on vuokrattavissa.

Taimelan mukaan työryhmissä selvisi muun muassa, että kaluston jakaminen erillisen yhtiön kautta aiheuttaisi satojen miljoonien investointitarpeen lisäkalustoon.

- VR on yksinkertaisesti hyödyntänyt kalustoaan erittäin tehokkaasti. Esimerkiksi samat veturit kiskovat matkustajia päivisin ja tukkeja öisin. Valtion omistajaohjausyksikkö on herännyt laskelmiin ja esittänyt vaihtoehtoista mallia, jossa eriytettäisiin vain julkisesti ostetun liikenteen kalusto ja infra. Näin voitaisiin välttää jätti-investoinnit, joista hyötyisivät käytännössä ulkomaiset suuret junayhtiöt.

Taimela muistuttaa, että Suomen rautatiejärjestelmä on kansainvälisesti vertailtuna tehokas, huolimatta korjausvelkaisesta ja yksiraiteisuuden vuoksi häiriöherkästä rataverkosta.

- Voi ihmetellä saavutetaanko parempi lopputulos, mikäli valtio leikkaa omia tulojaan VR:n kautta ja investoi junaoperaattoreiden käyttöön tulevaan yhteiseen kalustoon.

Taimela sanoo, että keskusta on jääräpäisesti tekemässä uudistusta, joka tulee jättämään kauas varjoonsa jopa hukkainvestoinnin Huutokosken rataan.

- Ihmettelen hallituskumppanien kokoomuksen ja sinisten ajattelua, jos he ovat näistä suunnitelmista tietoisia. Tällä yksityistämismallilla ei ole mitään tekemistä kilpailun kanssa. Nyt olisi talouskasvusta ja Suomen kilpailukyvystä välittävien aika herätä.

(Kuvassa Sampo Terho (vas.), Juha Sipilä ja Petteri Orpo. Kuva: VNK/Laura Kotila)

Bloggaaja: EU ei pakota kilpailuttamaan rautateiden henkilöliikennettä

Bloggaaja: EU ei pakota kilpailuttamaan rautateiden henkilöliikennettä

Lehti ennustaa keskustalle rajua krapulaa VR:n pilkkomishumalan jälkeen

Lehti ennustaa keskustalle rajua krapulaa VR:n pilkkomishumalan jälkeen