Bloggaaja: EU ei pakota kilpailuttamaan rautateiden henkilöliikennettä

Bloggaaja: EU ei pakota kilpailuttamaan rautateiden henkilöliikennettä

Sakari Timonen kirjoittaa Uuninpankkopoika-blogissaan Apu-lehdessä, että VR:n pilkkomispäätös perustuu konsulttiselvityksiin, joista vain hanketta puoltavat nostettiin esille.

- VR:n pilkkominen osiin ja henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle etenee vauhdilla sote-keskustelun varjossa niin, että se tapahtuu jo ensi vuoden alkuun mennessä. Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) esitti kilpailun avaamista ensimmäisen kerran syksyllä 2015, mutta silloin esitys tyrmättiin. Viime kesänä hän toi saman asian pelkästään tiedoksi päätöksenä, josta ei edes keskustella.

Timonen muistuttaa, että EU:n neljäs rautatiepaketti antaa mahdollisuuden olla kilpailuttamatta, "mikäli rataverkko on laaja tai kilpailua on vaikea toteuttaa".

- Luulisi Euroopassa ainutlaatuisen raideleveyden ja harvaan asutun maan harvan rataverkon olevan hyvä peruste olla kilpailuttamatta. Tosin sanoen Berner teki tälle hallitukselle liian tutun tempun ja vetosi kuviteltuihin EU:n määräyksiin.

- Ainakin yksi Sipilän hallituksen kärkihankkeista näyttää toteutuvan erinomaisesti. Tämän hallituksen ainoa tavoitehan on yksityistää kaikki julkinen toiminta.

(Kuva: VNK/Sakari Piippo)

Wärtsilä alkaa kunnostaa VR:n dieselvetureita

Wärtsilä alkaa kunnostaa VR:n dieselvetureita

"Hallituskumppanit keskustan raidehölmöilyn takuumiehinä"

"Hallituskumppanit keskustan raidehölmöilyn takuumiehinä"