Greenpeace: Lyhyiden lentojen lopettaminen vähentäisi venäläisen öljyn tuontia EU:hun 2 miljardilla

Greenpeace: Lyhyiden lentojen lopettaminen vähentäisi venäläisen öljyn tuontia EU:hun 2 miljardilla

Greenpeace Suomi vaatii hallitusta luopumaan maakuntalentojen tukemisesta välittömästi sekä kieltämään lyhyet lennot, jotka voidaan korvata junayhteydellä. Vaatimusta tukee Greenpeacen selvitys, jonka mukaan lyhyen matkan lentojen lopettaminen EU:n alueella vähentäisi venäläisen öljyn tuontia noin 2 miljardilla eurolla.

Hallitus sitoutui viime syksyn budjettiriihessä tukemaan Suomen sisäistä lentoliikennettä lähes 14 miljoonalla eurolla. Viime viikolla hallitus esitti maakuntalennoille vielä 17 miljoonan euron lisätukea. Pääministeripuolue SDP perusteli esitystä muun muassa sillä, ettei näille lennoille ole riittänyt kysyntää.

Paitsi että lyhyet lennot kiihdyttävät tarpeettomasti ilmastokriisiä, nyt on selvää, että ne tukevat Venäjän sotakassaa. 

- Yli neljännes EU:ssa poltettavasta öljystä on venäläistä. Näin ollen lentäminen matkoilla, jotka taittuisivat muutamassa tunnissa junallakin, tukee Venäjän sotatoimia Euroopassa, Greenpeacen ilmasto- ja energia-asiantuntija Olli Tiainen kertoo.

- Siksi on irvokasta ja vastuutonta, että vielä Ukrainan sodan alettua hallituksemme on tekemässä päätöksiä, jotka lisäävät venäläisen öljyn kysyntää. Niille miljoonille olisi nyt todellakin tärkeämpää käyttöä kuin pönkittää Venäjän sotakassaa lennättämällä lähes tyhjiä koneita.

Greenpeacen mukaan lyhyiden lentojen lopettaminen EU:n alueella matkoilla, joilla raidevaihtoehto on jo olemassa, vähentäisi EU:n vuotuista öljyntuontia Venäjältä noin 2 miljardilla eurolla.

Lentoliikenne on yksi öljyriippuvaisimmista aloista, sillä lähes 70 prosenttia kaikesta EU:n öljystä käytetään liikenteeseen. Lyhyen matkan lennot, joiden vaihtoehdoksi on jo olemassa kohtuullinen junayhteys, aiheuttavat kasvihuonekaasupäästöjä noin 23,4 miljoonaa tonnia.

Ennen koronapandemiaa nämä lennot kuluttivat noin 4,35 miljoonaa tonnia kerosiinia vuodessa. Venäjä on EU:n suurin öljyn toimittaja, jonka osuus EU:n öljyntuonnista on noin 27 prosenttia. Venäjän öljyn keskimääräisillä markkinahinnoilla öljypohjaiseen lentopolttoaineeseen käytetään noin 2 miljardia euroa.

Luku on todennäköisesti vielä suurempi, kun otetaan huomioon öljyn hinnan tämänhetkinen nousu.

- Euroopan liikennejärjestelmä on riippuvainen öljystä. Tämä ruokkii veristä konfliktia ja ilmastokriisiä. Energiankulutuksen vähentäminen on nopein ja helpoin tapa lopettaa Putinin rahoitus ja torjua ilmastokriisiä. Tarpeettomien lyhyen matkan lentojen lopettaminen silloin, kun niille on kunnollinen junavaihtoehto, on tapa vähentää välittömästi öljyn käyttöä, Greenpeacen EU Mobility For All -kampanjan tiedottaja Herwig Schuster toteaa.

Greenpeacen mielestä Euroopan johtajien ei pidä ainoastaan korvata Venäjältä tulevaa raakaöljyä muualta peräisin olevalla öljyllä, vaan vähentää öljyriippuvuutta ylipäätään luopumalla asteittain lyhyen matkan lennoista.

Euroopan investointipankin (EIB) tekemän tutkimuksen mukaan 62 prosenttia eurooppalaisista kannattaa lyhyen matkan lentojen kieltämistä. Suuri enemmistö on päivä- ja yöjunien kehittämisen kannalla.

Junaliikenne alkoi Helsingin ja Hämeenlinnan välillä 160 vuotta takaperin - VR lahjoittaa 160.000 euroa Ukrainalle

Junaliikenne alkoi Helsingin ja Hämeenlinnan välillä 160 vuotta takaperin - VR lahjoittaa 160.000 euroa Ukrainalle

SAK: Kansainvälinen solidaarisuuspäivä Ukrainan puolesta 15.3.

SAK: Kansainvälinen solidaarisuuspäivä Ukrainan puolesta 15.3.