Espoo: Valtion ja kuntien maksut pysyvät ennallaan Länsiradassa

Espoo: Valtion ja kuntien maksut pysyvät ennallaan Länsiradassa

Espoon kaupungin tiedotteen mukaan Kirkkonummen maanantainen päätös hylätä Länsiradan osakassopimus ei aiheuta tarvetta uuteen päätöksentekoon Espoon ja Turun valtuustoissa.

Kirkkonummen kunnanvaltuusto päätti 8.12.2025, ettei se hyväksy valtion ja kuntien neuvottelemaa Länsirata Oy:n osakassopimusta sekä siihen liittyviä rahoitussitoumuksia. Kirkkonummen rahoitusosuus olisi ollut 15 milj. euroa.

Kirkkonummen ensimmäisen vaiheen rahoitusosuus 15 milj. euroa vastaa käytännössä Veikkolan aseman rakentamisen kustannusta. Veikkolan aseman jääminen pois suunnitelmasta on loogisin ja helpoin tapa Kirkkonummen pois jäämisen aiheuttama rahoitustarve eikä näin ollen aiheudu tarvetta muuttaa rahoitusosuuksia.

- Valtio ja muut kuntaosakkaat suorittavat osakassopimuksessa jo aiemmin sovitut euromääräiset maksunsa ja hanke voi edetä suunnitellulta pohjalta. Näin ollen kunnat ovat ratkaisseet Kirkkonummen pois jäännin synnyttämän ongelman, mitä liikenneministeri peräänkuuluttaa, Espoon kaupunginjohtaja Kai Mykkänen toteaa.

Hanke etenee kahdessa vaiheessa

Espoon ja Turun näkemyksen mukaan keskustelua osapuolten kesken jatketaan heti, kun kaikkien valtuustojen päätökset on tehty. Tällöin hankkeen laajuus voidaan katsoa uudelleen siten, että maksuosuuksiin ei enää tarvitse palata.

- Laajaa kokonaisuutta on neuvoteltu pitkään valtion ja kuntien kesken. Kirkkonummen ratkaisuun voidaan vastata tekemällä pieniä muutoksia hankkeen sisältöön, mutta kenenkään rahoitusvastuu ei nouse sovitusta. Kuntien yhteinen tahtotila on, että pääsemme etenemään nyt ripeästi, Turun pormestari Piia Elo kertoo.

Lohjan ja Salon valtuustot päättävät Länsiradan osakassopimuksesta kokouksissaan 15. joulukuuta.

Länsirata-hanke etenee kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa laaditaan rakentamissuunnitelma koko välille Espoosta Kupittaalle ja rakennetaan uutta rataa Espoon ja Lohjan välille sekä toinen raide Salo-Hajala - ja Nunna-Kupittaa -rataosuuksille.

Hankkeen toisessa vaiheessa on tarkoitus toteuttaa osuudet Lohja-Salo ja Hajala-Nunna. Kunnat ovat sopineet keskenään toisen vaiheen rahoittamisesta. Valtion kanssa neuvotteluja toisen vaiheen kustannuksista ei ole vielä käyty. 

HS: Länsi­rata on kuin saippua­ooppera

HS: Länsi­rata on kuin saippua­ooppera

Tampere: Taideratikan pop-up -esityksissä tuikkivat joulun tähtöset

Tampere: Taideratikan pop-up -esityksissä tuikkivat joulun tähtöset