Arriva Sverige AB on nyt VR

Arriva Sverige AB on nyt VR

Arriva International Ltd:n myymä Arriva Sverige AB on siirtynyt VR Groupin. Sopimus Deutsche Bahnin omistaman Arrivan ja VR Groupin välillä allekirjoitettiin 24.3.

Yrityskaupassa VR Groupin omistukseen siirtyy Arriva Sverige AB. Yrityskaupan myötä VR Groupin olemassa oleva 6200 työntekijän henkilökunta saa 3200 uutta kollegaa. VR Groupin Ruotsin toiminnot kulkevat VR-brändin alla jatkossa. Henkilöstövaikutuksia kaupalla ei ole.

- Olemme valmistelleet tätä kauppaa pitkään ja huolella. Kasvustrategiamme mukaisesti haluamme laajentua Pohjoismaissa ja Arriva Sverige AB oli meille juuri sopiva hankinta. Tulemme saamaan heiltä kilpailuosaamista koko konsernille, samalla kun viemme meidän tietotaitoamme hiilineutraalin joukkoliikenteen rakentamisessa Ruotsiin. Me haluamme olla paras Pohjoismaissa ja tähän pääsemme tulevalla, hyvällä yhteistyöllä, VR:n vt. toimitusjohtaja Topi Simola toteaa.

VR toimii nyt paikallisliikenteen operoijana Tukholman seudulla, Östragötlandin alueella ja eteläisessä Ruotsissa, Skånen alueella. VR:llä on Ruotsissa 740 bussia, joilla tehdään noin 58 miljoona matkaa vuosittain sekä 192 junaa, mukaan lukien raitiovaunut, joilla tehdään vuosittain noin 54 miljoonaa matkaa.

- Olemme erittäin tyytyväisiä uuteen omistajaan. VR Groupin 160-vuotinen historia ihmisten ja yhteiskunnan liikuttajana ja tukena tuo meille erittäin paljon osaamista, jonka avulla voimme itsekin kehittyä. Henkilökuntamme on ottanut ilolla vastaan omistajan naapurista, VR:n Ruotsin toiminnoista vastaava toimitusjohtaja Johan Lindgren kertoo.

Viimeisten kuukausien aikana työntekijät molemmista maista ovat valmistautuneet omistuksen siirtoon ja työ toimintojen yhteensovittamisessa sekä yhteisen, uuden yrityskulttuurin rakentamisessa jatkuu. Tavoitteena on rakentaa vahva, hiilineutraali joukkoliikenteen toimija.

(Kuvituskuva)

Vetyjunia otetaan käyttöön Berliinin metropolialueella - Huippunopeus 160 km/h

Vetyjunia otetaan käyttöön Berliinin metropolialueella - Huippunopeus 160 km/h

Suomen ratahankkeille kymmeniä miljoonaa EU-rahaa - Suomi ei äänestyttänyt ilman perusteluja hylätyistä hankkeista

Suomen ratahankkeille kymmeniä miljoonaa EU-rahaa - Suomi ei äänestyttänyt ilman perusteluja hylätyistä hankkeista