Yle: VR havittelee liikennöijäksi Helsinki-Tallinnan junatunneliin - Päärata kuitenkin ensin kuntoon

Yle: VR havittelee liikennöijäksi Helsinki-Tallinnan junatunneliin - Päärata kuitenkin ensin kuntoon

Yleisradion mukaan VR varoittaa liikenteellisestä pullonkaulasta pääkaupunkiseudulle, jos Helsingin ja Tallinnan välillle suunniteltu junatunneli rakennetaan ilman, että Etelä-Suomen keskeiset ratayhteydet laitetaan ensin kuntoon. VR haluaa uuden tunnelin junaoperaattoriksi.

- Helsingin sisäiset järjestelyt pitää pistää ensin kuntoon, muun muassa keskustan alle suunniteltu lähijunien kaupunkirata Pisara-rata. Lisäksi pitää saada nopeat yhteydet muihin kasvukeskuksiin, VR:n toimitusjohtaja toteaa.

– Siinä näkisin etenkin pääradan (Helsingistä Tampereen suuntaan) hyvin tärkeänä.

VR:n mukaan keskeiset tarpeet edellyttävät noin kuuden miljardin euron investointeja kunnostuksiin ja lisäraiteisiin. Yle kertoo sen koostuvan 600 miljoonan kiirellisistä korjaustöistä, miljardin Pasila-Tampere lisäraiteesta, 1,5 miljardin pisararadasta ja 2,7 miljardin lentoradasta.

Jansson muistuttaa Ylellä ratojen huonosta kunnosta.

- Matkustajaliikenteessä meillä on noin sata nopeusrajoitusta ympäri rataverkostoa tänä päivänä. Jos niitä poistetaan (ratakunnostusten tuloksena), saamme nopeampia ja täsmällisempiä junia.

(Kuva: Sweco)

Lehti: Tampereen raitiovaunuverkon laajentumista lähikuntiin suunnitellaan

Lehti: Tampereen raitiovaunuverkon laajentumista lähikuntiin suunnitellaan

HSL: Pääkaupunkiseudulla 3,3 miljardin raideinvestoinnit

HSL: Pääkaupunkiseudulla 3,3 miljardin raideinvestoinnit