Yksityinen junayhtiö aikoo laajentaa toimintaansa Suomessa – Joukkorahoituskampanja kaluston hankkimiseksi

Yksityinen junayhtiö aikoo laajentaa toimintaansa Suomessa – Joukkorahoituskampanja kaluston hankkimiseksi

Suomalainen junayhtiö aikoo laajentaa mittavasti matkustajaliiketoimintaansa käynnistyvän joukkorahoituskampanjan myötä. Suomen Elämysjunat Oy toteuttaa monenlaisia teemallisia junamatkoja eri kohderyhmille sekä matkoja muun muassa urheilu- ja kulttuuritapahtumiin.

Suomen Elämysjunien tavoitteena on saada alkuvaiheessa noin 300 000 euron pääoma, jolla yhtiö pääsee laajentamaan toimintaansa ja järjestämään kymmeniä matkoja ympäri Suomen. Tähän voimakkaasti kasvuhakuiseen yhtiöön ovat jo lupautuneet sijoittajiksi mm. Helsinki-Tallinna -rautatietunnelia konsultoiva Peter Vesterbacka sekä Onnibussin perustanut Pekka Möttö.

– Käytämme saamamme rahoituksen markkinoinnin lisäämiseen, toiminnan yleiseen kasvattamiseen sekä erityisesti oman junakaluston hankintojen ennakkomaksuihin. Ainutlaatuisinta tässä on se, että nyt jokaisella suomalaisella on historiallinen mahdollisuus päästä omistamaan junayhtiötä ja saada jalansijaa liiketoimintaan, johon ei yleensä yksityinen henkilö pääse, Suomen Elämysjunat Oy:n pääkoordinaattori Robert Ramsted kertoo.

– Tyypillisesti, mitä varhaisemmassa vaiheessa yleensä lähtee mukaan, sen parempi on tuottopotentiaali, Pekka Möttö toteaa.

– Elämysjuna on aivan loistava konsepti, sillä liikennekentältä puuttuu tällä hetkellä toimintakonsepti, jossa matka itsessään on tarkoitus, eikä vain se, että pääsee jostain jonnekin.

Tulevien kolmen vuoden aikana Reissujunan on tarkoitus laajentaa matkustajaliiketoimintaansa mittavasti niin oman kuin vuokratun kaluston turvin. Yhtiön tähtäimenä on olla vuoteen 2025 mennessä ainakin kolmen veturin ja kahdenkymmenen vaunun omistaja ja jopa junaliikenteen operaattori. Ulkomaille suuntautuvat junamatkat eivät ole poissuljettuja.

– Tuomme raiteille täysin uudenlaisen uuden konseptin. Haluamme tehdä junamatkasta fantastisen elämyksen, johon rautateillä pitäisi muutoinkin panostaa, Peter Vesterbacka sanoo.

– Itse olen tässä toiminnassa mukana ensisijaisesti sen takia, että pidän Reissujunaa kulttuuritekona. Tälle on selkeä tilaus ja valtaisa kasvupotentiaali, Möttö arvioi.

Vuonna 2020 perustettu Suomen Elämysjunat Oy on toiminut toistaiseksi varsin pienimuotoisesti saaden samalla kuitenkin tärkeää kokemusta matkustajaliiketoiminnan harjoittamisesta. Yhtiö on järjestänyt Reissujuna-brändin alla mm. Muumi-teemaisia junamatkoja Helsingistä Naantaliin sekä matkoja kesäfestivaaleille.

Elämysjunatoiminta on erittäin suosittua monissa muissa maissa Euroopassa sekä ympäri maailman. Idän pikajuna sekä monet muut vastaavat nostalgia- ja teemamatkat keräävät yhteensä kymmeniä tuhansia matkustajia vuosittain. Suomen Elämysjunat Oy uskoo, että vastaavanlainen matkailu voisi vetää turisteja Suomeen.

– Suomessa nostalginen ja teemallinen junamatkailu on ollut lähinnä yksittäisten höyryveturimatkojen toteuttamista, mutta Elämysjunien tavoitteet ovat paljon mittavammat. Tavoitteena on tehdä yhtiöstä omistustensa myötä todellinen koko kansan junayhtiö, joka palvelee niin suomalaisia kuin ulkomaalaisia matkailijoita, Ramstedt kertoo.

(Kuva: Reijo Kankkunen)

HSL: Raitiolinjojen reitteihin tulee pidennyksiä Helsingissä

HSL: Raitiolinjojen reitteihin tulee pidennyksiä Helsingissä

VR: 8,6 miljoonaa kotimaan kaukoliikenteen matkaa vuonna 2021

VR: 8,6 miljoonaa kotimaan kaukoliikenteen matkaa vuonna 2021