Väylä: Rautatien tasoristeys on aurattava hyvin

Väylä: Rautatien tasoristeys on aurattava hyvin

Väylävirasto muistuttaa, että asianmukaisesti tehty lumen auraus tasoristeyksessä lisää aina liikenneturvallisuutta.

Talvet vaihtelevat vuodesta toiseen. Tänä vuonna lunta on kuitenkin ollut niin paljon, että sitä on pitänyt aurata. Tien auraamisessa tulee huomioida erityistä varovaisuutta vaativat kohteet, joihin kuuluvat esimerkiksi tasoristeykset.

Suomessa on noin 2 700 tasoristeystä. Niistä yli puolet eli noin 1 700 sijaitsee yksityisteiden varsilla. Yksityisteiden kunnossapidosta vastaavat tieosakkaat. Väylävirasto muistuttaa, että yksityisteiden aurauksessa on huomioitava tasoristeykset. Muutaman yksinkertaisen aurausvinkin avulla liikenneturvallisuus paranee.

- Kun lunta ei kasata tasoristeyksen lähelle, tienkäyttäjällä on parempi mahdollisuus nähdä lähestyvä juna riittävän ajoissa. Radan kohdalla auraamisella on suuri merkitys turvallisuudelle. Kun varmistetaan, ettei radan kohdalle jää aurausvalleja tai jäälohkareita, vältetään junien törmääminen niihin, rautatieturvallisuuden johtava asiantuntija Marko Tuominen Väylävirastosta toteaa.

Radan kohdalle jätetyt aurausvallit ja jäälohkareet saattavat aiheuttaa vakavia vaurioita junaan sen törmätessä niihin suurella nopeudella. Pahimmassa tapauksessa suuret aurausvallit ja jäälohkareet voivat aiheuttaa junan suistumisen kiskoilta.

- Samalla on hyvä muistaa, että junan liikkeelle laittamat jäälohkareet voivat aiheuttaa vaaraa tienkäyttäjille ja sivullisille. Lisäksi tasoristeysten varoituslaitteet voivat vaurioitua lentävästä jäästä.

Turvallisuuden varmistamiseksi lumen aurauksessa kannattaa noudattaa Väyläviraston ohjetta Maanteiden talvihoito – Menetelmätieto (pdf). Keskeiset seikat ovat seuraavat:

  • Rautatien tasoristeys on erityistä varovaisuutta vaativa kohde. Oman turvallisuuden lisäksi on varmistettava, ettei rautatieliikenteelle aiheuteta vaaraa.

  • Rautatieliikennettä tulee aina varoa aurauksen aikana.

  • Aurausnopeus on pidettävä alhaisena (10–20 km/h) ja on varottava radan rakenteita.

  • Ratarakenteiden ylityksessä terää nostetaan hieman ja valitaan sellainen ajovaihde, että risteys voidaan ylittää turvallisesti. Aurauksen yhteydessä tulisi käyttää alusterää, jotta polanne pysyy ohuena tasoristeyksen läheisyydessä.

  • Tien aurauksen ja höyläyksen synnyttämät vallit on siirrettävä niin kauaksi radasta, että ne eivät aiheuta haittaa raiteella liikkuvalle kalustolle tai radan kiinteiden laitteiden toiminnalle eivätkä muodosta näkemäestettä.

  • Tasoristeyksen kunnossapidon yhteydessä on varmistettava, että raideliikenteelle ei synny vaaraa kivistä tai jäälohkareista. Tien ja radan laatutason tulee olla yhteneväinen ja muutoskohtiin ei saa jäädä pykälää.

(Kuva: Väylävirasto)

Lentoradan linjaussuunnitelmaa aletaan laatia

Lentoradan linjaussuunnitelmaa aletaan laatia

Väylävirasto sujuvoittaa junaliikennettä poistamalla riskipuita

Väylävirasto sujuvoittaa junaliikennettä poistamalla riskipuita