Väylä: Raisioon uusi seisake

Väylä: Raisioon uusi seisake

Raision uudesta seisakkeesta tehdään ratasuunnitelma. Suunnitelman tavoitteena on muun muassa henkilöjunaliikenteen mahdollistaminen Raisioon ja joukkoliikenteen käytön lisääminen laajemmin. Ratasuunnitelman on tarkoitus valmistua alkuvuodesta 2025.

Raision rautatieliikennepaikalla on vanha seisake, joka ei nykyisellään palvele matkustaja- ja tavaraliikennettä. Raision Nuorikkalaan suunnitteilla oleva uusi seisake sijaitsee sähköistetyllä rataosalla ja siitä on yhteydet sekä Naantalin että Uudenkaupungin suuntaan.

- Raision uuden seisakkeen sijainti tukee liikenteen kehittymistä ja sujuvuutta. Henkilöjunaliikenteen aloittaminen Raisioon puolestaan kehittäisi Rantaradan kaukojunaliikennettä, Väyläviraston projektipäällikkö Erkki Mäkelä arvioi.

Ratasuunnitelmassa tehdään suunnitelma siitä, millainen uusi seisake tulisi olemaan. Ratasuunnitelman tekijäksi on valittu Proxion Plan Oy. Tilaajina ovat Väylävirasto ja Raision kaupunki. 

Ennen rautatien rakentamista on laadittava ja hyväksyttävä ratalain edellyttämä ratasuunnitelma. Suunnitelman on tarkoitus valmistua alkuvuodesta 2025. Ratasuunnitelman hyväksymisen jälkeen tehdään päätös sen toteuttamisesta. 

Uusi liikennepaikka lisää liikenteen toimivuutta 

Tulevaisuudessa seisake voisi mahdollistaa henkilöjunaliikenteen Raisioon ja lisäksi lisätä liikenteen toimivuutta. Henkilöjunaliikenteen avulla vähennettäisiin myös henkilöautoliikennettä ja liikenteen päästöjä.

- Raision kaupunki osallistuu aktiivisesti ratojen parantamishankkeisiin ja joukkoliikenteen kehittämiseen sekä henkilöjunaliikenteen saamiseksi Raisioon. Toteutuessaan Nuorikkalan seisake palvelee laajasti Raisiota ja lähialuetta, tekninen johtaja Timo Oja Raision kaupungilta kertoo. 

Raision uuden seisakkeen kustannusarvio on 2,5 miljoonaa euroa.

HS: HSL:n toimitusjohtaja haluaa pakasteviran

HS: HSL:n toimitusjohtaja haluaa pakasteviran

JHL pysäyttää raideliikenteen - Raideammattilaiset puolustaa reilua työelämää

JHL pysäyttää raideliikenteen - Raideammattilaiset puolustaa reilua työelämää