Väylä: Lisäraiteiden esirakentaminen on alkanut Hyvinkään ja Riihimäen välillä

Väylä: Lisäraiteiden esirakentaminen on alkanut Hyvinkään ja Riihimäen välillä

Hyvinkään ja Riihimäen välisen rataosuuden lisäraiteiden rakentamista on valmisteltu esikuormituspenkereiden rakentamisella. Väyläviraston mukaan penkereiden tarkoituksena on nopeuttaa pohjamaan painumista kuormituksen alla ja estää painumia valmiissa radassa. Tavarajunaliikenneraiteen rakentamisen edellyttämä ratatoimitus käynnistyy syksyllä.  

Vuosien 2024–2028 välillä rakennetaan lisäraiteita Hyvinkään ja Riihimäen välillä. Lisäraiteet palvelevat sekä henkilöjuna- että tavaraliikennettä. Ne sijoittuvat nykyisen raiteen länsipuolelle. Tällä hetkellä käynnissä on rakentamissuunnittelu. Esirakentaminen on alkanut maata kuormittavien esikuormituspenkereiden rakentamisella.  

Esikuormituspenkereiden aiheuttamaa maapohjan painumista seurataan parin vuoden ajan. Sen jälkeen nähdään, onko esikuormitus riittävä menetelmä maapohjan vahvistamiseksi. Maaperän tiivistäminen on tarpeen, sillä lisäraiteet ja niillä kulkeva junaliikenne aiheuttavat huomattavan kuormituksen. Maaperän raiteiden alla tulee olla vakaa.  

- Rakentamissuunnittelussa on tehty laskelmia siitä, että esikuormittamisella voidaan mahdollisesti korvata muita pohjanvahvistusmenetelmiä, kuten paalulaattojen ja pilaristabiloinnin käyttöä. Onnistuessaan esikuormitus säästää kustannuksia ja vähentää melua, kun paalutusten ja pontitusten tarve vähenee, hankkeen projekti-insinööri Piia Jokihaara Väylävirastosta toteaa. 

Tavaraliikenneraiteen ratatoimitus käynnistyy syksyllä 

Uudet lisäraiteet palvelevat sekä henkilöjuna- että tavaraliikennettä. Lisäraiteet rakennetaan aiemmin suunnitellusta poiketen samanaikaisesti, sillä näin hankkeen kokonaiskestoa saadaan lyhennettyä.   

Tämän vuoksi tavaraliikenneraiteen ratatoimitus eli rautatiealueen rajan määrittäminen käynnistyy jo ensi syksynä. Uusien lisäraiteiden myötä rautatiealue väistämättä laajenee. 

Lisäraiteiden rakentaminen edellyttää muutoksia yksityisteihin ja katuihin. Ratatoimituksesta vastaava Maanmittauslaitos tiedottaa asiasta syksyllä, kun suunnittelu etenee. 

Tavaraliikenneraiteen rakentaminen käynnistyy arviolta vuonna 2026. 

HS: Valtion myytävä omaisuutta Länsiradan rahoittamiseksi - Espoo harkitsee hankkeen hylkäämistä

HS: Valtion myytävä omaisuutta Länsiradan rahoittamiseksi - Espoo harkitsee hankkeen hylkäämistä

Kontulan ja Myllypuron asemat avautuivat – Kontulassa työt jatkuvat

Kontulan ja Myllypuron asemat avautuivat – Kontulassa työt jatkuvat