Väylä: Kuopion henkilöratapiha kokonaan matkustajien käyttöön

Väylä: Kuopion henkilöratapiha kokonaan matkustajien käyttöön

Kuopion ratapihalla on ollut kesästä lähtien käytössä vain yksi laituri. Työt ovat nyt edenneet siten, että laiturit 1 ja 2 on avattu matkustajille. Kaikki kolme laituria ovat nyt käytössä.

Kuopion ratapiha -hankkeen henkilöratapihan osuus on saatu valmiiksi. Kuopion ratapihan parantamistyöt käynnistyivät vuosi sitten syyskuussa. Tämän vuoden lokakuun lopussa valmistui Puijonkadun alikulkusilta, jolloin liikenne palautui normaaliksi Puijonkadulla. Hankkeessa on uudistettu vanhaa kunnioittaen asemalaiturit ja laiturikatokset sekä matkustajatunneli. Lisäksi ratapihalla on uudet kulkuopasteet ja hissit laitureille.

- Saimme tehtyä henkilöratapihan muutokset ja Puijonkadun alikulkusillan valmiiksi lähes alkuperäisessä aikataulussa. Teemme henkilöratapihalle vielä joitakin viimeistelytöitä. Näkövammaisten tuntopolkua emme voineet vielä tehdä koko laiturin pituudelle aikaisin tulleen talven takia. Tuntopolku löytyy kuitenkin jo nyt laiturin katetulta alueelta ja hissin luota. Maisemoinnit Matkaajanpolun vieressä ja Puijonkadun sillan kulmilla tehdään ensi vuonna kesäisemmissä keleissä, projektipäällikkö Vesa Ruohomäki Väylävirastosta toteaa. 

Henkilöratapihalla on 1930-luvulta peräisin olevat suojellut laiturirakennukset ja -katokset, jotka saneerattiin. Lisäksi rakennettiin matkustajalaiturit, joista on esteetön pääsy junaan. Kaikille kolmelle laiturille on hissiyhteys kahden uuden hissin myötä. Suojeltu matkustajatunneli palautettiin alkuperäiseen 1930-luvun ulkoasuunsa. Entisöintityö suunniteltiin yhdessä Museoviraston kanssa ja arkkitehtipiirustukset laati QVIM Arkkitehdit Oy. Rakennustöistä vastasi NRC Group Finland Oy.

Esteettömästi ja turvallisesti junaan 

Hankkeen tavoitteena oli rakentaa turvallinen ja viihtyisä alue, jossa matkustajalaitureiden ja matkustajatunnelin ilme kohenee. Hissit ja korotetut laiturit mahdollistavat esteettömät kulkureitit, jotta laitureille ja junaan pääseminen on kaikille helppoa ja turvallista. Hyvät opasteet, muun muassa näkövammaisten tuntoon perustuvat lattiamerkinnät mahdollistavat myös omalta osaltaan esteetöntä kulkemista.

- Pyrimme säilyttämään mahdollisimman paljon ja palauttamaan ratapihan alkuperäiseen asuunsa. Matkustajatunneli ja laiturit ovat olleet lähes muuttumattomia 1930-luvulta tähän päivään, koska ratapiha on säilynyt vuosien saatossa samassa alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan. Suurin muutos oli hissit, joille löytyi hyvä paikka portaiden läheltä. Hissi jää nyt sopivasti vanhojen katosrakenteiden sisään.

Kuopion ratapiha -hankkeen kustannusarvio on 48 miljoonaa euroa. Kokonaisuuteen kuuluu henkilöratapihan ja Puijonkadun alikulkusillan lisäksi tavararatapihan raidemuutokset ja Maaherrankadun alikulkusillan ja uusiminen ensi keväästä alkaen. Tämän lisäksi Kuopioon ratapiha saa uuden turvalaitejärjestelmän. Kokonaisuudessaan hanke valmistuu lokakuussa 2024.

HSL taipui toimitusjohtajan vaatimukseen pakastevirasta

HSL taipui toimitusjohtajan vaatimukseen pakastevirasta

 Kaupunkiliikenteen kuljettajat jakavat heijastimia

Kaupunkiliikenteen kuljettajat jakavat heijastimia