Väylä: Jyväskylän ja Pieksämäen väliltä poistetaan kaikki tasoristeykset

Väylä: Jyväskylän ja Pieksämäen väliltä poistetaan kaikki tasoristeykset

Jyväskylän ja Pieksämäen välisellä rataosuudella on käynnissä tasoristeysten poistoon liittyvä ratasuunnittelu liikenneturvallisuuden lisäämiseksi. Tasoristeysten poiston suunnittelu on osa Väyläviraston Jyväskylä–Pieksämäki perusparannushanketta, joka käynnistyi keväällä 2022. Hankkeella suunnitellaan tasoristeysten poistojen lisäksi perusparannusta Jyväskylän ratapihalle sekä Jyväskylän ja Pieksämäen väliselle rataosuudelle.

Väylävirasto kuulutti lokakuussa 2022 aloittavansa tasoristeysturvallisuutta parantavan ratasuunnittelun Jyväskylän, Laukaan, Hankasalmen ja Pieksämäen kuntien alueella. Meneillään on kolmen ratasuunnitelman laadinta tasoristeysten poistamiseksi. Ratasuunnittelu liittyy Jyväskylä–Pieksämäki perusparannushankkeeseen. Laadittavat suunnitelmat kattavat koko Jyväskylän ja Pieksämäen välisen rataosuuden. Ratasuunnitelmissa kuvataan poistettaviksi esitettävät tasoristeykset.

- Hankkeella suunniteltavien tasoristeysten poistojen Jyväskylän ja Pieksämäen välisellä rataosuudella on tarkoitus kohentaa tasoristeysturvallisuutta. Rataosuudella on yhteensä 14 tasoristeystä, jotka kaikki tullaan esittämään poistettaviksi. Poistettaville tasoristeyksille suunnitellaan korvaavia tieyhteyksiä sekä ali- ja ylikulkusiltoja, projektipäällikkö Maija Lavapuro Väylävirastosta toteaa.

Jyväskylän ja Pieksämäen välisen rataosuuden ratasuunnittelu käynnistyi vuoden 2022 lopussa ja maastossa on tehty jo suunnitteluun liittyviä mittaustöitä. Suunnittelun toteuttaa Finnmap Infra Oy. Vuonna 2023 hankkeella keskitytään kokonaan suunnitteluun ja tasoristeysten rakentamistyöt alkavat alustavan arvion mukaan vuonna 2026, mikäli hanke saa rakentamisvaiheeseen toteutus- ja rahoituspäätöksen.

Ratasuunnitelmien suunnitelmaluonnoksiin on myöhemmin suunnittelun edetessä mahdollista tutustua kaikille avoimissa vuorovaikutustilaisuuksissa, joissa yleisöllä on tilaisuus antaa palautetta suunnitelmista. Ensimmäinen vuorovaikutustilaisuus järjestetään arviolta alkusyksystä 2023. Ratasuunnitelmien laadinnan etenemisestä ja vuorovaikutustilaisuuksista tiedotetaan myöhemmin suunnittelun edetessä.

Ratasuunnittelun lisäksi hankkeeseen kuuluu Jyväskylä-Pieksämäki -rataosan ja Jyväskylän ratapihan perusparannus. Mikäli hanke saa rahoitus- ja toteutuspäätöksen, perusparannuksen rakentamistyöt alkavat suunnitelman mukaan vuonna 2024. Radan huonokuntoinen päällysrakenne uusitaan koko matkalta ja Jyväskylän ratapihalla peruskorjataan huonokuntoiset raiteet ja vaiheet sekä parannetaan ratapihan alueen kuivatusta.

- Raidesepeli, ratapölkyt ja kiskot uusitaan koko rataosuudelta. Radan perusparannuksella pystytään varmistamaan junaliikenteen toimivuus pitkälle tulevaisuuteen.

Lisäksi hankkeella korjataan rataosan turvalaitteita, sähköratalaitteita ja siltoja. Rataosan rumpuja kunnostetaan ja uusitaan sekä tehdään pehmeikköjen vaatimia korjaustoimenpiteitä. Kokonaisuudessaan hankkeen on tarkoitus valmistua alustavan aikataulun mukaan vuonna 2028.

(Kuvituskuva: Väylä)

VR: Ennätysmittainen raakapuujuna pendelöi Pietarsaaren ja Ylivieskan välillä

VR: Ennätysmittainen raakapuujuna pendelöi Pietarsaaren ja Ylivieskan välillä

VR: Tammikuussa 1 150 000 kaukoliikenteen matkaa

VR: Tammikuussa 1 150 000 kaukoliikenteen matkaa