Väylä: Jyväskylä-Pieksämäki -perusparannushankkeen rakentamistyöt käynnistyvät

Väylä: Jyväskylä-Pieksämäki -perusparannushankkeen rakentamistyöt käynnistyvät

Väyläviraston Jyväskylä-Pieksämäki -perusparannushankkeen rakentamistyöt käynnistyvät maaliskuussa 2024. Rakentaminen alkaa Jyväskylässä ratapihan peruskorjauksella ja Jyväskylän ja Pieksämäen välisen rataosuuden kannatinlangan vaihdolla. Ensimmäiset rakennusurakat kestävät loppusyksyyn 2024 saakka.

Ratapihan peruskorjausurakassa uusitaan huonokuntoisia raiteita ja vaihteita sekä radan päällysrakennetta. Lisäksi ratapihan kuivatusta parannetaan.

Jyväskylän ja Pieksämäen välisellä radalla aloitetaan kannatinlangan vaihtourakka. Kannatinlanka kuuluu sähköistetyn radan yläpuolella kulkeviin ratajohtorakenteisiin. Urakka alkaa maaliskuun 2024 aikana Jyväskylän ratapihalta, josta kannatinlangan vaihto etenee kohti Pieksämäkeä.

- Hankkeen ensimmäiset rakennustyöt käynnistyvät maaliskuussa 2024 ja kestävät loppusyksyyn asti. Kesän aikana pääsemme aloittamaan ensimmäisen radan päällysrakenneurakan. Päällysrakenteen vaihto tehdään Vaajakosken ja Lievestuoreen välillä. Urakka kestää vuoden loppuun saakka, Väyläviraston projektipäällikkö Maija Lavapuro sanoo.

Jyväskylän ratapiha toimii risteysasemana useaan eri suuntaan. Ratapihan kautta kulkee tavara- ja henkilöliikenteen junia. Rakentamistöiden aikana pyritään siihen, että peruskorjauksesta on mahdollisimman vähän haittaa junaliikenteelle. Junamatkustajille työt Jyväskylän ratapihalla voivat näkyä lähtölaiturien muutoksina.

Rakentamisesta aiheutuu melua. Pölyä ja töitä tehdään myös yöaikaan. Urakan aikana raskas liikenne alueella lisääntyy. Vaajakosken ja Lievestuoreen välisen päällysrakenneurakan aikaisten töiden vaikutuksista tiedotetaan erikseen.

Hankkeella suunnitellaan useita muita toimeksiantoja kevättalvella 2024 alkavien rakennusurakoiden lisäksi. Kaikkia suunniteltuja toimenpiteitä ei pystytä toteuttamaan perusparannushankkeen aikana. Toteutettavat urakat tarkentuvat hankkeen edetessä. Toteutukseen liittyvät avoimet kysymykset johtuvat yleisestä kustannustason noususta.

HSL: Pikaratikan aikataulu tihenee 8 minuuttiin maaliskuussa

HSL: Pikaratikan aikataulu tihenee 8 minuuttiin maaliskuussa

HS: Espooseen tulossa kaksi uutta metrolinjaa

HS: Espooseen tulossa kaksi uutta metrolinjaa