VR-Yhtymän kehityssuunta kääntynyt myönteiseksi - Henkilökunnalle kiitosta työpanoksesta

VR-Yhtymän kehityssuunta kääntynyt myönteiseksi - Henkilökunnalle kiitosta työpanoksesta

VR-Yhtymän toimitusjohtaja Lauri Sipponen kertoo, että koronaepidemia leimasi edelleen vahvasti liiketoiminnan kehitystä ensimmäisellä vuosipuoliskolla.

- Epidemia vaikutti erityisesti VR Matkustajaliikenteeseen mutta välillisesti koko konserniin. Henkilökuntamme niin kentällä kuin toimistolla ansaitsee erityisen kiitoksen työpanoksestaan ja palveluasenteestaan pitkittyneen ja haastavan kriisiajan keskellä.

- Vaikka käänne positiivisempaan tapahtui ja junamatkustaminen piristyi toisen kvartaalin aikana ja etenkin kesän kynnyksellä, vuosipuoliskon matkustajamäärät jäivät jälkeen viime vuoden vastaavasta ajasta, jolloin koronan vaikutukset näkyivät vasta keväällä. Katsauskaudella yöjunaliikenne ja kotimaanmatkailu olivat suosiossa, kun taas työmatkaliikenne kärsi epidemiatilanteesta. Jatkossa matkustus todennäköisesti muuttaa muotoaan, kun etätyöt ja monipaikkainen työ yleistyvät. 

Sipponen muistuttaa, että epidemian hillintään liittyi koko yhteiskunnan tasolla rajoitustoimia.

- Niiden vuoksi rajasimme keväällä matkustajamäärät puoleen junien kapasiteetista noin kuukaudeksi ja jouduimme sulkemaan ravintolapalvelut lähes kahden kuukauden ajaksi. Huolehdimme turvallisuudesta lukuisin tavoin ja toimme maaliskuussa maskipakon juniin. Venäjän-liikenne pysyi seisahduksissa matkustusrajoitusten takia. Lisäksi lähi- ja kaukoliikenteeseen vaikuttivat veturinkuljettajien mielenilmaukset.

Kysynnän elpyessä VR palautti liikenteeseen asteittain markkinaehtoisia junavuoroja, joita se oli joutunut vuoden alussa vähentämään.

- Edistimme aktiivisesti kotimaanmatkailua esimerkiksi lisäämällä yöjunavuoroja, houkuttelevalla hinnoittelulla ja uusilla palveluilla, kuten toimittamalla ravintolavaunun tuotteita hyttiin. Toimme kesäksi myyntiin uuden lipputyypin, lomalipun, jolla voi matkustaa rajattomasti tietyn ajan sisällä. 

- Uskomme ilmastoystävällisen raideliikenteen tulevaisuuteen, mistä kertovat esimerkiksi investoinnit kaukojunien parempiin verkkoyhteyksiin sekä eteneminen uuden lähi- ja yöjunakaluston hankinnassa. 

Alkuvuonna VR sanoo saavuttaneensa merkittävän etapin, kun VR:n ja HSL:n välisen uuden sopimuskauden mukainen lähijunaliikenne käynnistyi juhannuksen jälkeen.

- Uutta sopimuskautta ajatellen on tehty paljon muutoksia ja uudistuksia niin VR:n lähiliikenteessä kuin kunnossapidosta vastaavassa VR FleetCaressa. Valmistauduimme Tampereen Ratikan liikennöinnin alkamiseen. 

Metsä- ja metalliteollisuuden kuljetuksilla vahva kysyntä

Logistiikan osalta markkinatilanne näyttäytyi positiivisena, kun maailmantalous oli kasvu-uralla ja Suomenkin talouskehitys suotuisaa. Kotimaassa etenkin metsä- ja metalliteollisuuden kuljetusten kysyntä oli vahvaa, idänliikenteessä volyymit sen sijaan heikentyivät.  

- Alkuvuonna kerroimme, että VR Transpoint vastaa Metsä Groupin Kemiin rakennettavan uuden biotuotetehtaan raakapuulogistiikasta ja investoi samalla uusiin raakapuuvaunuihin. Lisäksi kerroimme merkittävästä yhteistyösopimuksesta koskien Terrafamen uuden akkukemikaalitehtaan kuljetuksia. Tiivis yhteistyö teräsyhtiö SSAB:n kanssa jatkuu. Katsauskaudella solmittiin sopimus rautatiekuljetuksista ja niiden päästöjen puolittamisesta vuoteen 2024 mennessä. Vuosipuoliskon aikana säännölliseen liikenteeseen tuotiin ennätyssuuri 7 000 tonnin tavarajuna sekä ensimmäiset modulaariset Finnowagon-vaunuilla varustetut junat.

VR FleetCare saavutti merkittävän kasvustrategian onnistumisen ja solmi sopimuksen norjalaisen junaoperaattori Vyn kanssa yöjunavaunujen modernisoinnista. VR FleetCare organisoi tuotantoaan uudelleen palvelulähtöisesti keskittämällä komponenttien elinkaaripalvelut omaan liiketoimintayksikköönsä.

- Esimerkkinä panostuksista digitalisaatioon ja uuteen teknologiaan VR FleetCare toi Helsingin varikolle käyttöön niin sanotun junaskannerin, jolla junan viat voidaan havaita automaattisesti. 

- Otimme jälleen edistysaskelia ympäristötyössä. Allekirjoitimme 200 miljoonan euron valmiusluottosopimuksen (revolving credit facility, RCF), jonka marginaali riippuu ympäristötavoitteidemme saavuttamisesta. Lisäksi otimme käyttöön suuren aurinkovoimalan Helsingin varikolla junien kunnossapidossa. Veturinkuljettajaa avustava, koneälyä hyödyntävä DAS-järjestelmä puolestaan auttaa jatkossa optimoimaan matkustaja- ja tavarajunien ajoa niin, että energiatehokkuus lisääntyy.  

Sipponen arvioi, että koronaepidemian kehittyminen hallitsee edelleen kuluvan vuoden näkymiä, erityisesti VR Matkustajaliikenteen osalta.

- Kesällä junamatkustaminen elpyi ja vuoroja lisättiin, kun vapaa-ajan matkustaminen kotimaassa lisääntyi, rokotuskattavuus laajeni ja rajoitustoimet lieventyivät. Vaikka matkustajaliikenteessä on tapahtunut käänne positiivisempaan, epidemiatilanteeseen liittyy edelleen epävarmuuksia. Epidemia on vaikuttanut erityisesti työmatkustamiseen. 

Maailmantalous on hyvässä vireessä, mikä parantaa Suomen perusteollisuuden vientinäkymiä.

- Kotimaan kuljetuskysynnän uskotaan pysyvän erinomaisella tasolla, ja kehitystä tukevat erityisesti metsä- ja metalliteollisuuden hyvä suhdannetilanne sekä yleinen raaka-aineiden vahva kysyntä. Vaikka metsäteollisuudessa esimerkiksi sellun ja raakapuun kysyntä on voimakasta, paperituotannon supistuminen ja tuotantolaitosten sulkeminen vaikuttavat VR Transpointin kuljetuksiin. Idänliikenteen odotetaan piristyvän loppuvuoden aikana huomioiden solmitut asiakassopimukset ja -näkymät.  

VR FleetCaren ulkoisen liikevaihdon ennakoidaan kasvavan viime vuodesta, sillä yhtiö on hakenut aktiivisesti kasvua ja voittanut kilpailutuksia, joiden toteutus alkaa tai laajenee kuluvan vuoden aikana.

Konsernitasolla VR Group odottaa koko vuoden liikevaihdon kasvavan ja tuloksen parantuvan viime vuoteen nähden. Pidemmällä tähtäimellä raideliikenteen suosiota tukevat megatrendit, kuten kaupungistuminen ja ilmastokysymysten korostuminen. Suhtautuminen raide- ja joukkoliikenteeseen on yhteiskunnan tasolla myönteistä. Enenevissä määrin sekä matkustaja- että tavaraliikenteen asiakkaiden pyrkimyksenä on lisätä raideliikenteen käyttöä. VR Group pyrkii aktiivisesti omilla toimillaan ja vastaamalla asiakkaiden odotuksiin kasvattamaan ympäristöystävällisen raide- ja kaupunkiliikenteen liikennemuoto-osuutta.

Ay-puheenjohtaja: HKL:n yt-neuvottelut laittomat?

Ay-puheenjohtaja: HKL:n yt-neuvottelut laittomat?

 HSL tekee lippulajitutkimusta raideliikenteessä syksyllä

HSL tekee lippulajitutkimusta raideliikenteessä syksyllä