VR Transpoint tehostaa Kevitsan kaivoskuljetuksia

VR Transpoint tehostaa Kevitsan kaivoskuljetuksia

VR Transpointin ja Bolidenin uusi toimintamalli parantaa merkittävästi Kevitsan kaivoksen kuljetusten kustannustehokkuutta. Yhteistyössä kehitetyn konttikaluston avulla rautatiekuljetusten kuormaa voidaan kasvattaa noin 25 prosentilla. Kevitsan kaivokselta kulkee vuosittain lähes 300 000 tonnia rikasteita. Rikastekuljetuksiin tehoa sekä joustavuutta tuo rautatie- ja maantiekuljetusten yhdistäminen.  

VR Transpoint ja Boliden Kevitsa Mining Oy ovat sopineet yhteistyön jatkumisesta. Uuden jatkosopimuksen myötä kaivosyhtiön kuljetusten kustannustehokkuutta pystytään parantamaan huomattavasti. Sopimus sisältää Kevitsan kaivoksen kuljetukset Sodankylästä aina Harjavaltaan saakka.

- Sopimus on jatkoa vuonna 2017 alkaneelle hyvälle yhteistyöllemme ja tuo merkittävää lisävolyymiä Bolidenin kuljetuksiin. Yhdistämällä rautatie- ja maantiekuljetukset samaan kuljetusketjuun voimme tarjota Kevitsan kaivoksen logistiikkaan lisää tehoa ja joustavuutta, VR Transpointin johtaja Martti Koskinen toteaa.

Vuositasolla VR Trainspoint kuljettaa Kevitsasta lähes 300 000 tonnia rikastetta. Sopimuksen myötä Bolidenin kuljetuksiin on saatu uutta, räätälöityä kalustoa, joka mahdollistaa kuljetusten kokonaiskuorman kasvattamisen. Junaliikenne on lähtökohtaisesti yksi puhtaimmista tavoista liikuttaa tavaraa ja junaliikenteen hyvä energiatehokkuus perustuu sen suureen rahtikapasiteettiin. 

- Rikasteelle suunnitellun uuden konttikaluston avulla Bolidenin rautatiekuljetusten nettokuormaa on voitu kasvattaa noin 25 prosenttia. Olemme suunnitelleet logistiikan toimintamallin asiakkaamme tarpeiden pohjalta. Kuljetusten turvallisuus ja autokuljettajien optimaaliset työolosuhteet ovat avainasemassa sujuvan ja tehokkaan logistiikan toteutumiseksi etenkin Kevitsan vaativissa olosuhteissa. 

VR Transpointin autot kuljettavat päivittäin kupari- ja nikkelirikastetta Kevitsan kaivokselta Kemiin Ajoksen satamaan, josta matka jatkuu junilla kohti Bolidenin Harjavallan sulattoa.

Pohjoisimmassa Suomessa sijaitseva Kevitsan kaivosalue asettaa kuljetuskalustolle tiukat vaatimukset. Boliden ja VR Transpoint ovat kehittäneet vahvalla kumppanuudella VR Transpointin kalustoa ja löytäneet yhdessä optimaaliset ratkaisut toimintavarman ja sujuvan kuljetusketjun takaamiseksi.

- Rikasteliikenteessä turvallisuusvaatimukset ovat tarkat. Nämä asiat pitää huomioida myös kalustossa ja kuljettajien koulutuksissa, minkä takia on hienoa, että kalustoa on kehitetty tiiviissä yhteistyössä, Boliden Kevitsan metallurgian päällikkö Janne Laukkanen kertoo.

Suomi ja Viro allekirjoittivat pöytäkirjan liikenneyhteistyöstä - Tunnelihanke yhdistäisi Helsingin ja Tallinnan kaksoiskaupungiksi

Suomi ja Viro allekirjoittivat pöytäkirjan liikenneyhteistyöstä - Tunnelihanke yhdistäisi Helsingin ja Tallinnan kaksoiskaupungiksi

Tampereen Ratikan koeliikenne alkaa 10. toukokuuta

Tampereen Ratikan koeliikenne alkaa 10. toukokuuta