VR Transpoint pärjää koronasta huolimatta
Koronakriisin vaikutukset VR Transpointin tavaraliikenteeseen ovat olleet toistaiseksi odotettua maltillisemmat, ja kuljetusmäärät ovat pysyneet koronaepidemian aiheuttamassa poikkeustilanteessakin hyvällä tasolla. VR Transpoint ja Fertilog ovat yhdessä rakentaneet kuljetusjärjestelmän, joka mahdollistaa 2,6 miljoonaan tonniin nousevan vuotuisen kuljetusmäärän. VR Transpointin työtapaturmattomuudessa on erinomainen positiivinen kehitys meneillään, sillä työtapaturmataajuus on pysynyt jo vuoden ajan nollassa.
VR Transpointin rautatiekuljetusten volyymit pysyivät tammi-syyskuussa lähes ennallaan verrattuna viime vuoteen ja olivat 26,9 (27,6) miljoonaa tonnia. Autoliikenteessä kuljetettu määrä oli 2,6 (2,6) miljoonaa tonnia, jossa oli laskua 0,7 prosenttia edellisvuoteen.
Toistaiseksi koronaepidemian vaikutukset logistiikkaan ovat olleet maltilliset, vaikka näkymiin liittyy paljon epävarmuutta epidemian ja sen aiheuttaman kysynnän muutosten vuoksi.
- Olemme huolehtineet teollisuuden kuljetusten sujumisesta kriisin keskellä. Poikkeuksellisina aikoina vakaan toimijan merkitys korostuu entisestään, VR Transpointin johtaja Martti Koskinen kertoo.
Idänliikenne on kokonaisuudessaan rullannut hyvin vuoden 2020 aikana.
- Operatiivinen toimintamme on sujunut hyvin, ja lisäksi olemme saaneet myös uutta liikennettä. Vainikkalan ratapihan sekä raideinfran parannusten jälkeen pystymme ottamaan vastaan ja vetämään entistä pidempiä junia. Suuremmat junakokoonpanot parantavat liikenteen tehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä.
Reilusti yli miljoonan lannoitetonnin siirtäminen eri puolilta Venäjää Kotkan satamaan edellyttää tehokasta kuljetusjärjestelmää, jota VR Transpoint sekä transitokuljetuksiin erikoistunut yritys Fertilog ovat yhdessä hioneet sujuvammaksi. Fertilogin lannoiteliikenteen kapasiteetti nousee yli kahteen miljoonaan tonniin ja nestetransiton 600 000 tonniin vuodessa, kun Fertilogin uudet lannoite- ja nesteterminaalit valmistuvat Mussalon satamaan ensi vuonna. VR Transpoint vastaa Fertilogin kuljetuksista Suomen puolella ja on osallistunut uusia terminaaleja palvelevien raiteiden suunnitteluun.
Lannoitteita tulee Vainikkalan raja-asemalle päivittäin venäläisissä kokojunissa, jotka vedetään Mussalon satamaan uusilla Vectron-sähkövetureilla yhä suurempina kokonaisuuksina.
- Hienoa, että pitkäjänteinen ja tiivis yhteistyömme yritystemme välillä kantaa hedelmää ja laajenee. Kapasiteetin kaksinkertaistaminen edellyttää meiltä vahvaa otetta, esimerkiksi tarkkaa ratapihatoimintojen toteutusta sekä liikenteen suunnittelua yhdessä asiakkaan kanssa, myynti- ja markkinointijohtaja Tero Kosonen toteaa.
- Yhteistyö VR Transpointin kanssa on toiminut hyvin. Olemme esimerkiksi saaneet kasvatettua liikenteestämme kokojuniksi lähes sata prosenttia. Investointien osalta yhteistyö on ollut rakentavaa. Seuraava tärkeä yhteinen päämäärämme on saada Vainikkala–Mussalo-rataosuudelle kokonaisuudessaan 25 tonnin akselipaino. Tämä on tärkeä kilpailutekijä transitoliikenteen kannalta, Fertilog Groupin Suomen pääjohtaja Larisa Lisitsyn kertoo.
VR Transpointin työtapaturmataajuudessa on positiivinen kehitys meneillään. Tällä hetkellä VR Transpoint on työtapaturmataajuuden osalta parhaassa tuloksessa koskaan, sillä työtapaturmataajuus on pysynyt jo vuoden ajan nollassa (2019: 23 kpl). Työtapaturmataajuus muodostuu taajuuteen vaikuttavien työtapaturmien lukumäärästä miljoonaa työtuntia kohti.
- Jokainen tapaturma on liikaa ja jokaisella meistä on oikeus päästä terveenä kotiin. Turvallisuustyö on yhteistä tekemistä, toisista huolehtimista ja tarvittaessa puuttumista epäkohtiin. Pitkäjänteinen ja jatkuva työmme työturvallisuuden parantamiseksi on nyt nähtävissä erinomaisten turvallisuustulosten muodossa, Koskinen sanoo.
(Kuva: VR)