VR on asiakkaiden mielestä vastuullisin liikennebrändi
VR on Suomen vastuullisin brändi kuluttajien näkökulmasta liikenteen toimialalla.
- Saimme tunnustuksen Suomen ja Euroopan suurimmalta brändien vastuullisuutta mittaavalta Sustainable Brand Index -tutkimukselta. VR:n lisäksi tutkimuksessa oli kuusi verrokkiyritystä samalta toimialalta, yhtiö kertoo tiedotteessaan.
VR:n oma bränditutkimus tukee tunnustusta. Mielikuva VR:stä ympäristöystävällisenä, turvallisena ja palveluhenkisenä brändinä on kasvanut alkuvuonna tasolle 76. Viime vuoden tulos oli 74. Noin 800 kuluttajapaneelin jäsentä arvioi laadullisten brändiattribuuttien sopivuutta VR:lle kuukausittaisessa bränditutkimuksessa.
- Panostamme jatkossa vastuullisuuteen ennen kaikkea tekojen kautta. Jokainen junamatka on lähtökohtaisesti hiilineutraali, sillä kompensoimme sähköistämättömien reittien päästöt. Vuoteen 2025 mennessä pyrimme vähentämään energiankulutusta 15 % ja nostamaan kierrätysasteen 80 % tasolle, VR:n vastuullisuusjohtaja Maria Kuivaniemi toteaa.
Sustainable Brand Index on Euroopan suurin vastuullisuustutkimus. Se on tehty vuosittain vuodesta 2011 lähtien. Tutkimuksen tavoitteena on levittää ja lisätä kestävää kehitystä koskevaa tietoa.
Vuoden 2023 tutkimuksessa haastateltiin yhteensä noin 80 000 vastaajaa. Heistä 12 000 oli Suomesta. Tutkimusten kohderyhmänä ovat 16-70 -vuotiaat. Otos edustaa kunkin maan väestörakennetta. Haastattelut tehtiin tammi-maaliskuussa 2023.