VR luopuu vaiheittain asemakiinteistöjensä omistuksesta

VR luopuu vaiheittain asemakiinteistöjensä omistuksesta

VR on päättänyt luopua 25 matkustaja-asemastaan lähivuosien aikana. Samalla kunnille ja kaupungeille tarjoutuu mahdollisuus paikallisten asema-alueiden ja liikkumisen palvelujen kehittämiselle. Päätös tukee osaltaan junaliikenteen kilpailun avautumista. VR:n osinkopolitiikan mukaan kiinteistöjen myyntituotot jaetaan valtio-omistajalle.

Asemakiinteistöjen omistajuus on hajautunut vuosien saatossa useille eri tahoille. VR:n lisäksi asemia omistavat esimerkiksi Väylävirasto, Senaatti, yksityiset yritykset ja kunnat. Yhteensä Suomessa on 64 matkustajaliikennettä palvelevaa asemarakennusta. VR käy neuvotteluita omistamiensa 25 aseman tulevaisuudesta ensisijaisesti kaupunkien ja kuntien kanssa.

– Kaupungeilla ja kunnilla on monenlaisia tarpeita sekä toiveita asema-alueiden palvelujen ja maankäytön kehittämiselle. Asemiemme siirtyminen niiden omistukseen helpottaisi liikkumisen palveluiden, matkaketjujen sekä yleisemminkin kaupunkirakenteen kehittämistä paikalliset tarpeet huomioiden, VR:n kiinteistöyksiköstä vastaava talousjohtaja Erkka Repo kertoo.

Asemien rooli on muuttunut merkittävästi viime vuosina lipunmyynnin ja muun matkustajainformaation siirryttyä digitaalisiin kanaviin. Samalla esimerkiksi odotustilojen tarve on vähentynyt, kun matkustajat näkevät reaaliaikaisesti tiedon oman junan saapumisesta suoraan digitaalisista kanavista.

– Yli 90 % lipuistamme myydään digikanavista, ja VR Matkalla -sovelluksella on lähes 400 000 käyttäjää kuukaudessa. Digitaalisen kehityksen myötä fyysisten asemarakennusten rooli on muuttunut. VR huolehtii jatkossakin junalla matkustamisen asiakaskokemuksesta ja tarjoaa matkustajapalveluita, esimerkiksi odotustiloja tai matkatavaransäilytystä, muiden tahojen omistamilla asemilla.

Asemista luopuminen on jatkumoa junaliikenteen kilpailun avautumiselle Open Access -mallilla. Monen rautatietoimijan ympäristössä on luonnollista, ettei asemien omistus ole keskittynyt yhdelle rautatieliikenteenharjoittajalle. Jo aiemmin rautatieinfran omistajuus ja operaattorin rooli ovat eriytyneet toisistaan. Asemakiinteistöistä luopuminen ei muuta VR:n taloudellista asemaa, koska osinkopolitiikan mukaan kiinteistöjen nettomyyntituotot jaetaan valtio-omistajalle.

Tällä hetkellä VR omistaa 25 matkustaja-asemakiinteistön lisäksi kolme raja-asemaa. Asemista luopuminen tapahtuu vaiheittain lähivuosina. Helsingin ja Tampereen asemat eivät ole lähivuosina luovutettavien asemien joukossa johtuen niissä käynnissä olevista kehityshankkeista. Raja-asemien tilannetta tarkastellaan erikseen.

VR omistaa seuraavat asemat: Akaa Toijala, Helsinki, Hyvinkää, Hämeenlinna, Joensuu, Järvenpää, Kajaani, Kerava, Kolari, Kotka, Kouvola, Kuhmo Vartius, Kuopio, Kemijärvi, Lahti, Lappeenranta Vainikkala, Mikkeli, Oulainen, Parkano, Pieksämäki, Riihimäki, Siilinjärvi, Tampere, Turku, Turku Kupittaa, Tuusula Jokela, Varkaus sekä Tohmajärvi Niirala.

(Kuvassa Hämeenlinnan asema)

HSL:n ensimmäinen pikaratikka on numero 15

HSL:n ensimmäinen pikaratikka on numero 15

HS: Vantaan ratikka etenee - Kaupunginhallitus hyväksyi 600 miljoonan hankkeen

HS: Vantaan ratikka etenee - Kaupunginhallitus hyväksyi 600 miljoonan hankkeen