VR lakkauttamassa Kouvolan työpistettä henkilöliikenteessä - Esteettömyys heikkenee osassa junia

VR lakkauttamassa Kouvolan työpistettä henkilöliikenteessä - Esteettömyys heikkenee osassa junia

VR on ilmoittanut, että Kouvolan työpisteen henkilöstöä koskevat yt-neuvottelut käynnistyvät taajamajunaliikenteen palvelumallien yhtenäistämiseksi. Yksi tavoite on vähentää konduktöörien määrä junissa ja poistaa heidät kokonaan osasta junia. 

Raideammattilaiset JHL ry:n puheenjohtaja Teppo Järnstedt toteaa, että kyseessä on tyrmistyttävä uutinen Kouvolassa työskentelevälle jäsenistölle. Hänen mukaansa on selvä, että matkustajaturvallisuus ja asiakaspalvelun laatu heikkenevät. 

- Tämä osoittaa työnantajalta huonoa pelisilmää ottaen huomioon, että konduktöörit ovat koronakriisin keskellä hoitaneet junissa tapahtuvan asiakaspalvelun kiitettävästi kovan paineen alla. Tässäkö nyt Kouvolan työpisteelle kiitos? 

- Tässä yhteiskunnallisessa poikkeustilanteessa olisi syytä olettaa, että varsinkin valtio-omisteiset yhtiöt kantaisivat yhteiskuntavastuuta ja ottaisivat aikalisää saneeraussuunnitelmissaan. 

Järnstedtin mukaan on vaikea nähdä, että tämän suunnitellun muutoksen myötä esimerkiksi Lahti-Kouvola tai Kouvola-Kotka välillä asiakaspalvelu tulee mitenkään parantumaan esimerkiksi matkustajaturvallisuuden näkökulmasta tai liikuntarajoitteisten matkustajien osalta huomioiden kaluston, jolla yhteysvälejä tällä hetkellä ajetaan. 

-Nyt olisi kaikkien osapuolten kannalta paras, että tämä suunnitelma haudattaisiin ja palattaisiin uudelleen suunnittelupöydän ääreen miettimään asioita uudelleen. 

VR:n mukaan kaikilla kaukoliikenteen yhteysväleillä on mahdollisuus valita esteetön junavuoro, lukuun ottamatta Kouvola-Kotkan satama -yhteysväliä, jossa liikennöidään kaukoliikenteen ostoliikennettä pelkästään Sm2-kalustolla. Konduktöörien mahdollinen poistuminen reitin junista poistaa esteettömyyden kokonaan. 

VR:n suunnitelman mukaan yhteysvälien Lahti-Kouvola ja Kouvola-Kotkan satama asiakaspalvelu järjestettäisiin jatkossa lähiliikenteen palvelumallin mukaisesti ja työt siirtyisivät osaksi lähiliikenneyksikköä. Tämän myötä palveluyksikön työpiste Kouvolassa suljettaisiin. Yt-neuvottelut käynnistyvät tiistaina 15.4. ja arvioitu päätösneuvottelu on 27.5. 

- Mikäli suunnitellut muutokset päätetään yt-neuvotteluiden myötä toteuttaa, myös junaliikennöinnin veturinkuljettajien työhön tulisi joitakin muutoksia. Lahti-Kouvola ja Kouvola-Kotkan satama -reittien junia ajettaisiin jatkossa vastaavalla mallilla, kuin G-junat tähän asti, VR kertoo. 

- Osassa junissa kiertäisi lähiliikenteen konduktöörejä ja osan junista veturinkuljettaja ajaisi yksin ilman konduktööriä. Suunniteltujen muutosten toteutuessa Kouvolan kuljettajille järjestettäisiin erillinen yksinajoon perehdyttävä koulutus heille, joilla sitä ei jo entuudestaan ole käytynä.

IS: Raitiovaununkuljettaja pelasti joutsenen

IS: Raitiovaununkuljettaja pelasti joutsenen

Euroopan rautateiden yhteistyö rullaa vauhdilla eteenpäin

Euroopan rautateiden yhteistyö rullaa vauhdilla eteenpäin