VR etsii uusia ratkaisuja turvallisuuden parantamiseksi
VR Group pilotoi ajamista avustavia teknologiaratkaisuja sekä analytiikkaa ja niiden hyödyntämistä liikkuvassa kalustossa turvallisuuden parantamiseksi. Vetureihin asennettavan kameraratkaisun toimivuutta pilotoidaan yhdessä testiveturissa tämän ja ensi vuoden aikana. Business Finland osallistuu hankkeen rahoittamiseen ja yhteistyökumppanina teknologiassa toimii suomalainen robotiikkayritys GIM.
Toimintaympäristön muutos on jatkuvaa, joten kilpailukyvyn edellytyksiä on parannettava jatkuvasti. Yksi keino on kehittää ja ottaa käyttöön uusia teknologioita. VR Groupissa on tehty kartoitusta ajamista avustavista teknologioista sekä kamera- ja anturiratkaisujen hyödyntämisestä liikkuvassa kalustossa turvallisuuden parantamiseksi.
- Tämänkaltainen moderni teknologia on tulossa väistämättä rautateillekin. Pilotissa on tavoitteena tutkia, kuinka kaukaa teknologian avulla kulkureitti on tunnistettavissa, havaitseeko teknologia mahdolliset radalla olevat esteet tai ratainfran vialliset laitteet ja pystymmekö tätä tietoa hyödyntämään tuotantokäytössä. Toteutuessaan teknologia parantaisi rautatieturvallisuutta olennaisesti, projektista vastaava kalustopäällikkö Risto Kontiokoski sanoo.
Julkisten innovatiivisten hankintojen rahoitusta tarjoava Business Finland osallistuu hankkeen rahoittamiseen. Yhteistyökumppaniksi on julkisen haun kautta valikoitunut suomalainen robotiikkayritys GIM.
– Innovatiiviset yritykset hyötyvät tällaisista markkinoita avaavista hankinnoista. Tähän hankintaan valittu yritys pääsee kehittämään ratkaisujaan aitoon asiakastarpeeseen. Pilotointi todellisissa olosuhteissa ja käyttäjäkokemukset ovat arvokkaita sekä tilaajalle että toimittajalle, johtava asiantuntija Piia Moilanen perustelee Business Finlandin innovatiivisten hankintojen tukea projektille.
– GIM on johtava robotiikkayritys Suomessa ja heidän osaamisensa on huipputasoa. On hienoa, että tällaista osaamista löytyy kotimaasta, ja pääsemme tekemään heidän kanssaan yhteistyötä. Pieni, ketterä ja lähellä oleva yritys takaa sen, että pystymme tarvittaessa tekemään projektissa nopeitakin muutoksia, Kontiokoski kommentoi.
Hanke käynnistyy syksyn aikana pilotilla, jossa tutkitaan järjestelmän toimivuutta yhdessä testiveturissa. Pilotti pyritään saamaan päätökseen vuoden 2020 aikana. Mahdollinen päätös tuotantokäytöstä tehdään myöhemmin pilotista saatujen kokemusten perusteella.
– Kamera- ja anturiratkaisua pilotoidaan yhdellä dieselveturilla. Testaamme tiedonsiirtoratkaisuja, eri anturiteknologioita ja niiden soveltuvuutta tuotantokäyttöön Suomen keliolosuhteissa sekä tutkimme mahdollisuuksia, mitä teknologian avulla voidaan saavuttaa ja voimmeko tämän avulla tarjota entistä parempaa laatua ja toimitusvarmuutta asiakkaillemme. Teknologia helpottaa työntekoa, sillä se sisältää radio-ohjauskuljettajalle näytön, jonka avulla kuljettaja voi tähystää työssään kameran avulla, Kontiokoski sanoo.
Kamera- ja anturiratkaisussa kamerat ovat veturin toisessa tai molemmissa päädyissä kuvaamassa eteenpäin. Järjestelmä tuottaa analytiikkaa valittujen toimintojen osalta. Hanke etenee yhteistyössä viranomaisten ja sidosryhmien kanssa.
(Kuvituskuva: GIM)