VR avaa sovellukseensa ruoan tilauspalvelun

VR avaa sovellukseensa ruoan tilauspalvelun

Kaukoliikenteen junamatkoilla voi nyt tilata VR Matkalla -sovelluksesta ravintolavaunun tuotteita omalle paikalle toimitettuna. Valikoima sisältää ravintolavaunun suosituimpia lämpimiä annoksia ja välipalatuotteita. Kun tilauspalvelu on avoinna, se löytyy VR Matkalla -sovelluksen etusivulta. Matkustaja voi seurata tilauksen valmistumista sovelluksesta, jossa näkyy myös arvio toimituksen ajankohdasta.

Uusi palvelu on pidemmälle kehitetty versio koronavuosina tutuksi tulleesta palvelusta, jossa ravintolavaunun tuotteita pystyi tilaamaan omalle paikalle tekstiviestillä.

- Huomasimme, että palvelu toi asiakkaille iloa moniin muihin tarpeisiin – erityisesti pienten lasten tai lemmikkien kanssa matkustavat ja liikuntarajoitteiset asiakkaat kiittelivät palvelua todella näppäräksi. Asiakkaiden toiveiden perusteella halusimme kehittää palvelun pysyvästi saataville ja yhä helppokäyttöisemmäksi. Ravintolavaunut palvelevat jatkossa kohtaamispaikkana, jossa voi nauttia herkullisia ruoka-annoksia tai juomia rauhassa paikan päällä, VR:n palvelujohtaja Petri Martola toteaa.

Uuden palvelun löytää matkan aikana VR Matkalla -sovelluksen etusivulta. Palvelu on käytettävissä automaattisesti, jos lipun on ostanut kirjautuneena VR Matkalla-sovelluksessa tai vr.fi:ssä. Jos matkalipun on ostanut ilman kirjautumista, lipun saa lisättyä sovellukseen myös jälkikäteen kuitista löytyvän tilausnumeron ja maksuviitteen avulla.

Ruoan tilaaminen sovelluksella toimii käyttäjän näkökulmasta hyvin samalla tavalla kuin ravintolaruoan kotiinkuljetuspalvelut. Liikkuvassa junaympäristössä palvelu on kuitenkin aivan uusi ja sen kehityksessä oli ratkottavana monia erityiskysymyksiä.

- Ravintolavaunu on kiinni liikkuvassa junassa, joka vaihtuu päivän mittaan eri vuoroiksi, joissa henkilökunta vaihtuu ja asiakkaat ovat kyydissä eri yhteysvälien ajan. Tästä lähtökohdasta oli innostava pähkinä purtavaksi suunnitella jouheva tilausmalli, VR:n digitaalisista palveluista vastaava johtaja Marika Schugk sanoo.

- Kun yhdistetään digitaalinen ja fyysinen palvelu, tarvitaan hyvin tiivistä kehitystyötä yhdessä junahenkilökunnan ja asiakkaiden kanssa. Palvelua kokeilleiden asiakkaiden palautteen perusteella voimme olla tyytyväisiä lopputulokseen. Nyt on upeaa päästä avaamaan palvelu saataville kaikille matkustajille.

VR Matkalla -sovellus osaa esimerkiksi tunnistaa, millä asemalla tilauksen tehnyt asiakas on jäämässä pois junasta, ja keskeyttää tilauksen, ellei se ehtisi asiakkaalle ajoissa ennen määränpäätä.

- Haluamme varmistaa tilauksille kohtuulliset toimitusajat. Jos ravintolavaunussa on ruuhkaa ja tilauksia on jo jonossa, junahenkilökunta voi keskeyttää tilausmahdollisuuden väliaikaisesti. Silloin suosittelemme kokeilemaan hetken kuluttua uudelleen tai pistäytymään paikan päällä ravintolavaunussa, josta voi halutessaan ottaa tuotteet mukaan omalle paikalle, Martola kertoo.

Lähtökohtaisesti palvelu on saatavilla kaikissa kaukoliikenteen junissa, joissa on ravintolavaunu. Kun tilauspalvelu on junassa avoinna, se löytyy VR Matkalla -sovelluksen etusivulta. Jos junahenkilökunta joutuu poikkeustilanteessa keskeyttämään palvelun, se poistuu tilapäisesti näkyvistä sovelluksessa.

(Kuvituskuva: Pekko Oksanen)

Maakuntaliitto: Pääradan parantaminen on järkevää rahankäyttöä

Maakuntaliitto: Pääradan parantaminen on järkevää rahankäyttöä

VR porskuttaa verovapain lipuin - Hiihtolomien yöjunamatkoja on varattu viime vuotta enemmän

VR porskuttaa verovapain lipuin - Hiihtolomien yöjunamatkoja on varattu viime vuotta enemmän