Valiokunta: Rautateiden investointi- ja rahoituspäätökset aikaisintaan seuraavalla vaalikaudella

Valiokunta: Rautateiden investointi- ja rahoituspäätökset aikaisintaan seuraavalla vaalikaudella

Eduskunnan valtiovarainvaliokunta muistuttaa lisätalousarviosta antamassaan mietinnössä, että tässä vaiheessa Pohjolan Rautateissä on kysymys lähinnä hankeyhtiön ja toimintamallin suunnittelusta.

- Varsinaiset investointi- ja rahoituspäätökset tehdään myöhemmin, aikaisintaan seuraavalla vaalikaudella.  

- Hankeyhtiön toimintarakenne on suunniteltava huolellisesti ja päätöksenteon pohjaksi mallista on laadittava kattava selvitys ja asianmukaiset laskelmat. Tämä on ensiarvoisen tärkeää, sillä hankeyhtiömallilla ja sen rakenteella voi olla huomattava vaikutus hankkeiden kokonaiskustannuksiin.

Valiokunta toteaa, että saadun selvityksen mukaan erilaisista rahoituskustannuksista (mm. korkotaso, maksuaikataulut, omistuspohja) riippuen esimerkiksi 3 miljardin euron investointihankkeen 30 vuoden elinkaarikustannukset vaihtelevat 3,3-7,6 miljardin euron välillä.

- Valittu hankeyhtiömalli ja omistuspohja vaikuttavat siihen, katsotaanko yhtiön toteuttamien investointien rasittavan julkista taloutta ja julkisen sektorin velkaa.  

Valiokunta korostaa, että hankeyhtiömallia valmisteltaessa on huolehdittava siitä, että toimintamalli on julkisen talouden kannalta kestävä sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.

- Rahoitusta koskevassa päätöksenteossa on otettava huomioon eduskunnan budjettivalta.  

Liikemiehen tunnelihanke vastatuulessa - Maakuntaliitto puoltaa vain Helsinki-Tallinna -tunnelia

Liikemiehen tunnelihanke vastatuulessa - Maakuntaliitto puoltaa vain Helsinki-Tallinna -tunnelia

HS: Aiesopimus 15 miljardin rahoituksesta Tallinna-tunnelille

HS: Aiesopimus 15 miljardin rahoituksesta Tallinna-tunnelille