Tampereen raitiotien toiselle vaiheelle valittu toteuttaja

Tampereen raitiotien toiselle vaiheelle valittu toteuttaja

Tampereen raitiotie Oy ja Tampereen kaupunki ovat valinneet NRC Groupin, YIT:n, Swecon ja AFRYn muodostaman allianssin Tampereen raitiotien vaiheen kaksi toteuttajaksi. Hanke on jatkoa olemassa olevalle allianssisopimukselle ja siinä raitiotielinjaa jatketaan keskustasta länteen.

Tampereen raitiotie rakennetaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe sisältää raitiotien radat ja pysäkit Pyynikintorilta itään Hervantajärvelle ja yliopistolliselta sairaalalta Hatanpään valtatielle. Ensimmäisillä valmistuneilla rataosuuksilla on jo tehty koeajoja ja raitiotien liikennöinti aloitetaan elokuussa 2021.

Nyt rakennuspäätöksen saanut raitiotien vaihe kaksi sisältää osuuden Pyynikintorilta Lentävänniemeen ja kattaa yhteensä 6,6 kilometrin pituudelta kaksoisraidetta sekä muun muassa raitiovaunupysäkkejä, ratavaihteita ja sähkönsyöttöasemia.

Vaiheen kaksi arvo on yhteensä yli 112 miljoonaa euroa, josta NRC Groupin osuus on noin 42 miljoonaa euroa. NRC Groupin osuus ensimmäisenä toteutettavasta Pyynikintori–Santalahti -osasta on noin 16 miljoonaa euroa ja sen rakentaminen käynnistyy tämän vuoden lopussa. Mahdollisesti myöhemmin toteutettava Santalahti–Lentävänniemi -osuus tullaan tilaamaan osana allianssisopimusta, kun Hiedanrannan järvitäytön vesilupa on lainvoimainen.

Raitiotieliikenne on tavoitteena aloittaa Santalahteen vuonna 2023 ja Lentävänniemeen vuonna 2024.

– Raitiotierakentaminen keskelle elävää ja toimivaa kaupunkia kysyy alan kärkiosaajien ammattitaitoa. On hienoa jatkaa yhteistyötä kokeneen ja osaavan Raitiotieallianssin kanssa sekä kehittää kestäviä liikkumisratkaisuja Tampereelle, NRC Group Finlandin operatiivinen johtaja Jouni Kekäle toteaa.

Traficom: Junaliikenteen vakavat onnettomuudet erittäin harvinaisia

Traficom: Junaliikenteen vakavat onnettomuudet erittäin harvinaisia

HS: Helsinkiin Suomen ensimmäinen hybridivarikko - 25 raitiovaunun päälle 1000 ihmisen koti

HS: Helsinkiin Suomen ensimmäinen hybridivarikko - 25 raitiovaunun päälle 1000 ihmisen koti