Tampereen Ratikan liikennöinti Lentävänniemeen alkanut suunnitellusti - Rakennustyöt reilusti alle budjetin

Tampereen Ratikan liikennöinti Lentävänniemeen alkanut suunnitellusti - Rakennustyöt reilusti alle budjetin

Tampereen Ratikan reitti laajeni loppiaisen jälkeen, kun liikennöinti raitiotien osalla 2B Santalahdesta Lentävänniemeen aloitettiin. Uuden osuuden raitiotietyöt valmistuivat ajallaan ja hankkeen budjetti alittui kustannusennusteen mukaan yli 7,5 miljoonalla eurolla. Ratikan liikennöinti alkoi Tampereella elokuussa 2021. Ratikan suosio ja matkustajamäärät ovat jo ylittäneet ennustetut tavoitteet.

Tampere päätti raitiotien rakentamisesta marraskuussa 2016. Vajaat neljä vuotta kestäneen rakennus- ja käyttöönottovaiheen jälkeen Tampereen Ratikan liikennöinti alkoi ajallaan elokuussa 2021. Sen jälkeen Ratikan reittiä päätettiin laajentaa Pyynikintorilta Lentävänniemeen siten, että rakentaminen toteutettiin kahdessa osassa. Elokuussa 2023 valmistui osuus Pyynikintorilta Santalahteen. Nyt runsas vuosi myöhemmin reitti laajeni Santalahdesta Lentävänniemeen.

Ratikan myötä Tampereen kaupunkikuva ja seudullinen joukkoliikennejärjestelmä ovat käyneet läpi merkittävän muutoksen. Raitiotien rakentaminen on sekä liikenneinfrahanke että merkittävä kaupunkikehityksen investointi, joka on lisännyt entuudestaan vetovoimaisen Tampereen veto- ja pitovoimaa. Ratikka on investointi puhtaampaan ja sujuvampaan arkeen.

- Tampereen Ratikan liikennöinnin laajeneminen Lentävänniemeen on merkittävä askel kaupunkimme kestävän kehityksen ja sujuvan arjen edistämisessä. On erityisen hienoa, että tämä suuri hanke ja investointi valmistui sekä aikataulussa että reilusti alle budjetin. Kiitos kuuluu kaikille, jotka ovat osallistuneet tämän menestystarinan rakentamiseen. Ratikan vaikutus on jo kirjoitettu kaupunkimme historiaan, niin kaupunkikuvassamme, elinvoimassamme kuin tamperelaisten arjessa, Tampereen pormestari Kalervo Kummola kertoo.

Tampereen Ratikka liikennöi kahdella linjalla: linja 1 liikennöi Taysin alueelta Lentävänniemeen ja linja 3 Hervannasta Sorin aukiolle.

Allianssimalli on osoittanut vahvuutensa

Raitiotieallianssin rakentamistyöt Santalahden ja Lentävänniemen välillä sekä viimeiset koeajot Näsisaaressa valmistuivat marraskuussa 2024. Santalahdesta Näsisaaren ja Hiedanrannan kautta Lentävänniemeen rakennettu raitiotie on lähes kymmenen vuotta kestäneen projektin viimeinen osuus. Sen valmistumisen myötä Raitiotieallianssi hankkeena päättyy.

- Allianssimalli on osoittanut vahvuutensa sekä kehitys- että rakentamisvaiheessa. Kaikki osapuolet ovat sitoutuneet alusta asti yhteisiin tavoitteisiin, ja hankkeen yhteishenki on ollut erinomainen. Tämä näkyy nyt onnistuneena lopputuloksena ja budjetin alitus koituu kaikkien allianssiosapuolten hyödyksi. Raitiotiejärjestelmämme on osoittautunut luotettavaksi. Haluan kiittää lämpimästi jokaista hankkeeseemme osallistunutta henkilöä ammattitaitoisesta työstä, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö sanoo.

Tampereen Ratikkalinjaston pituus on tällä hetkellä yhteensä 24 km ja sillä on yhteensä 33 pysäkkiparia. Santalahti–Lentävänniemi -osuudella on kuusi uutta pysäkkiä ja raitiotietä on rakennettu 5 km. Tampereen kaupunki on tilannut Raitiotieallianssilta raitiotien rakentamisen lisäksi lukuisia erilaisia töitä eli ns. rinnakkaishankkeita tehtäväksi raitiotien rakentamisen yhteydessä: vesihuoltotöitä, kaapeliputkituksia, katurakenteiden uusimista sekä uusien pyöräväylien rakentamista.

- On ollut sekä ajallisesti että taloudellisesti järkevää uusia katurakenteita yhtä aikaa raitiotien rakentamisen kanssa. Tämä on ollut kaupunkilaisten kannalta paras ratkaisu, vaikka katutyöt ovat vaikuttaneet kuormittavasti monien arkeen. Rinnakkaishankkeiden ansiosta tulevaisuudessa säästytään pitkä aika ilman kadunrakennustöitä, Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen johtaja Mikko Nurminen kertoo.

Raitiotieallianssia sitova tavoitekustannus rinnakkaishankkeiden kanssa raitiotien osalle 2 oli noin 127 miljoonaa euroa, josta raitiotietä koskeva osuus on 92,5 miljoonaa euroa.

- Toinen vaihe Tampereen raitiotien rakentamisesta ja sen myötä koko historiallinen hanke on nyt päättynyt. Olen erittäin ylpeä Raitiotieallianssin tekemästä työstä sekä satojen raitiotien suunnittelijoiden ja rakentajien panoksesta. Raitiotietyöt ovat valmistuneet täysin suunnitellussa aikataulussa ja raitioliikenne Lentävänniemeen käynnistyy ajallaan. Alitamme lisäksi hankkeen tavoitekustannuksen eli budjetin kustannusennusteen mukaan yli 7,5 miljoonalla eurolla, Raitiotieallianssin projektipäällikkö Timo Kuusela arvioi.

Joukkoliikenteen suosio on edelleen kasvussa

Tampereen Ratikasta on tullut erittäin suosittu joukkoliikenneväline. Vuosittain tehtävän Tampereen Ratikan kuluttajatutkimuksen mukaan peräti 89 prosenttia tamperelaisista suhtautuu Ratikkaan positiivisesti. Nysse toteuttaa Tampereen seudun joukkoliikenteessä jatkuvaa asiakastyytyväisyystutkimusta, jolla seurataan Nyssen linjojen suositteluhalukkuutta. Sen mukaan vuoden 2024 yleisarvosana Nysse-alueen ratikkalinjoille oli 4,5, bussilinjoille 4,2 ja bussiliityntälinjoille 4,2. Lisäksi kuukausittain mitataan Ratikkaliikenteen yleistä asiakastyytyväisyyttä kysymällä matkustajilta kuljettajien toiminnasta, Ratikan turvallisuudesta, siisteydestä ja aikataulun mukaisesta ajosta sekä pysäkkien siisteydestä. Sen mukaan matkustajat ovat erittäin tyytyväisiä Ratikan palvelutasoon; vuoden 2024 osalta asiakastyytyväisyyden keskiarvo on 4,6 viidestä.

Ratikan suosio näkyy myös matkustajamäärissä, jotka ovat jatkuvassa kasvussa. Ratikalla on tehty liikennöinnin aloittamisesta lähtien noin 46,5 miljoonaa matkaa, joista 16,6 miljoonaa matkaa tehtiin vuoden 2024 aikana. Vuonna 2023 Ratikkaan tehtiin 14,7 miljoonaa nousua ja vuonna 2022 vastaava luku oli noin 11,5 miljoonaa. Ratikan liikennöinti alkoi 9. elokuuta 2021, mistä vuoden loppuun matkoja tehtiin vajaa 4 miljoonaa.

Ratikassa rikotaan toistuvasti ennätyksiä päivittäisten matkustajien määrässä. Viimeisin ennätys Ratikkaan tehdyissä nousuissa tehtiin marraskuun ensimmäisenä päivänä, jolloin matkalippujen validointeja tehtiin lähes 71000 kertaa. Ratikan arkipäivien nousut ovat vakiintuneet loppuvuoden aikana noin 60000 kappaleeseen. Vuonna 2016 tehdyn Tampereen raitiotien vaikutusten arvioinnin mukaan Ratikalla arvioitiin olevan noin 55 000 matkustajaa vuorokaudessa vuonna 2025, kun Santalahden ja Lentävänniemen välinen osuus on käytössä.

- Ratikka on suosittu ja tärkeä osa Nysse-liikennettä. Ratikan menestyksen myötä joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat olleet vahvassa kasvussa viime vuosina koko seudulla. Ratikkaliikenteen liityntäliikenne Hiedanrannassa mahdollistaa paljon vuoroja ja laajat liikennöintiajat useammalle asuinalueelle Ylöjärvellä ja Luoteis-Tampereella, Nyssen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita sanoo.

Lentävänniemen Ratikkaliikenteen aloittamisen lisäksi samalla tulee voimaan muutoksia bussilinjoihin. Suurimmat muutokset liittyvät Ratikkaverkoston laajenemiseen lännessä ja ne kohdistuvat Lielahti-Lentävänniemen ja Ylöjärven alueille. Bussireittejä muutetaan, jotta ne eivät mene päällekkäin laajenevan Ratikkareitin kanssa. Näin joukkoliikennettä voidaan järjestää edullisemmin. Vaihtojen määrä lisääntyy, mutta samalla vuorotiheyttä saadaan parannettua. Joukkoliikenteen käyttö helpottuu.

Väylä: Tasoristeysten määrä lähes puolitettu tällä vuosituhannella – Onnettomuuksia historiallisen vähän 2024

Väylä: Tasoristeysten määrä lähes puolitettu tällä vuosituhannella – Onnettomuuksia historiallisen vähän 2024

HSL: Hakaniemen ratikkareitit muuttuvat 3. maaliskuuta

HSL: Hakaniemen ratikkareitit muuttuvat 3. maaliskuuta