Tampere päätti Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien rakentamisesta
Tampereen kaupunginvaltuusto päätti maanantaina, että Pirkkala-Linnainmaa -raitiotie rakennetaan vaiheittain. Suunnitelman mukaan ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan raitiotieosuudet Sorin aukiolta Partolaan ja Kaupin kampukselta Niihamaan. Rakentaminen edellyttää, että Pirkkalan valtuusto tekee vastaavan päätöksen, jonka se teki maanantaina.
Valtuuston päättämän vaihtoehdon mukaan ensimmäisen vaiheen rakentaminen ajoittuu vuosille 2024–2028. Toisessa vaiheessa rakennettaisiin Pirkkalassa osuus Partola–Suuppa ja itäisellä ratahaaralla Tampereen alueella osuus Niihama–Linnainmaa. Näiden rakentaminen ajoittuisi puolestaan vuosille 2028–2032.
Tampereen kaupungin laskennallinen osuus Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien ensimmäisen vaiheen toteutuskustannuksesta on 170,53 miljoonaa euroa, summa sisältää myös varikkokustannuksen. Tämän osuuden Tampereen Raitiotie Oy voi valtuuston päätöksen perusteella tilata Pirkkala-Linnainmaa -allianssilta. Rakentaminen on tarkoitus aloittaa jo tämän vuoden aikana.
Toinen vaihe eli Niihama-Linnainmaa on raitiotieyhtiön tilattavissa, kun valtion tuki ja muut rakentamisen edellytykset sekä asiaan liittyvät päätökset on tehty kaupunginhallituksessa. Päätös tuodaan uudelleen valtuuston päätettäväksi, mikäli hankkeessa tai sen valtionosuuden oletetussa määrässä tulee olennaisia muutoksia.
Radan rakentaminen kahdessa vaiheessa maksaa arviolta noin 12 miljoonaa euroa enemmän kuin jos rata olisi rakennettu yhtenä kokonaisuutena. Kaupungin näkökulmasta ratkaisevaa on valtion tuen taso suhteessa koko investointiin.
Tampereen kaupunki osallistuu Tampereen Raitiotie Oy:n myöhemmin järjestämään maksulliseen suunnattuun osakeantiin. Valtuusto päätti myös yhtiön lainojen takauksista.
Valtuusto hyväksyi nykyistä raitiotietä etelän ja idän suuntaan jatkavan Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien hankesuunnitelman 24.4.2023 ja valtuutti Tampereen Raitiotie Oy:n laatimaan hankkeen toteutussuunnitelman.