Tampere: Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien ensimmäinen taiteilijahaku alkaa

Tampere: Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien ensimmäinen taiteilijahaku alkaa

Tampereen Ratikan taide -ohjelma saa jatkoa. Rakenteilla olevan Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien ensimmäisen taiteilijahaun hakuaika päättyy 15. syyskuuta. Portfoliohaun kautta etsitään taiteilijaa tai taiteilijaryhmää suunnittelemaan Ruotulan Ratikkapysäkin yhteyteen teos, joka vahvistaa tulevan Kaupinlaakson alueen imagoa vireänä ja vihreänä kaupunginosana. Teoksen toivotaan tuovan lisäarvoa Ratikan matkustajien ja kaikkien sen vaikutuspiirissä elävien arkeen.

Tampereen Ratikan reittiä laajennetaan parhaillaan kohti Pirkkalaa ja Tampereen Linnainmaata. Raitiotie rakennetaan vaiheittain siten, että ensimmäisessä vaiheessa (2024–2028) rakennetaan radat Tampereen Sorin aukiolta Pirkkalan Partolaan ja Tampereella Kaupin kampukselta Ruotulaan. Toisessa vaiheessa rakentamisen on määrä jatkua Partolasta Suupalle ja Ruotulasta Linnainmaalle. Toisen vaiheen toteutuminen edellyttää valtiontuen varmistumisen. Reitin laajentumisen myötä Ratikan taide -ohjelma laajenee uusille alueille. Ensimmäisessä vaiheessa taidetta on suunniteltu kuudelle Ratikkapysäkille. Lisäksi Nuolialantielle on tulossa taidetta sekaliikennekaistalle sijoitettaviin pollareihin.

Ratikan reitin laajentuessa kohti Linnainmaata sen varrelle rakennetaan paljon uutta. Kaupin kampuksen ja Linnainmaan välille, Kauppi-Niihaman virkistysalueen kylkeen, rakentuu tulevaisuudessa Kaupinlaakson asuinalue, johon asukkaita odotetaan ajan kuluessa jopa 9000. Ruotulan Ratikkapysäkki rakennetaan alueella sijaitsevan Tenniskeskuksen välittömään läheisyyteen, jossa sen on määrä toimia muutama vuosi linjan päätepysäkkinä.

Pysäkin ympäristössä vehreä luonto yhdistyy uuteen kaupunkirakenteeseen ja liikunnallisiin vapaa-ajanpalveluihin. Paikalla risteävät kevyen liikenteen reitistöt, julkinen liikenne, yksityisautoilu sekä virkistysalueiden reitit. Pysäkki sijoittuu kadulla autoliikenteen kaistojen väliin avarassa aukiomaisessa tilassa. Pysäkin pohjoispuolen laituri on leveä ja sen takaosaan on varattu tila taiteelle sekä istutuksille. Tila rajaa pysäkkialuetta ja pitkänomaisena luo mahdollisuuden esimerkiksi sarjamaiselle teokselle.

- Teemallisesti toivomme teoksessa otettavan huomioon alueen erityispiirteet, eli sen, että pysäkki sijaitsee aktiivisen toiminnan alueella ja arvokkaan luontoalueen läheisyydessä. Taide voi ilmentyä osittain vihersuunnittelun keinoin, mutta toivomme, että sillä on sellainen fyysinen olomuoto, joka on havaittavissa talviaikaan, Tampereen Raitiotie Oy:n liikennepäällikkö ja Ratikan taide -ohjelmasta vastaava Antti Haukka toteaa.

VR on perustanut ostoliikenteen kalustoyhtiön

VR on perustanut ostoliikenteen kalustoyhtiön