RG: Uusi Norrbotnia-rata antaa piristysruiskeen Pohjois-Ruotsille

RG: Uusi Norrbotnia-rata antaa piristysruiskeen Pohjois-Ruotsille

Railway Gazette kertoo, että Ruotsissa on aloitettu Norrbotnia-radan rakennustyöt. Se kulkee 270 kilometrin matkan Uumajan ja Luulajan välillä.

Kolmessa vaiheessa rakennettavan radan kustannusarvio on 30 miljardia kruunua eli noin 2,8 miljardia euroa.

Ensimmäinen osa on 12 kilometrin rata Uumajasta Dåvaan ja sen on määrä olla valmis 2020. Toinen osa on Dåvasta Skellefteåhon ja sille on olemassa valtion rahoitus. Tämä rakennetaan 2030 mennessä.

Skellefteån ja Luulajan välisen rataosuuden suunnitelmat ovat alkuvaiheessa eikä sen rakentamiseen ole vielä päätettyä rahoitusta.

Uusi rata kulkee aiempaa lähempänä rannikkoa Luulajan ja Uumajan välillä. Se on merkittävästi lyhyempi, suorempi ja sillä on vähemmän korkeuseroja, minkä vuoksi mahdollistaa aiempaa raskaammat tavarajunat ja nopeammat henkilöjunat.

Norrbotnia-rata kytkee verkkoon uusia paikkakuntia, mikä tuo uusia lähijunayhteyksiä ja tukee paikallistaloutta. Nopeutuvan yhteyden arvioidaan houkuttelevan ihmisiä vaihtamaan lentokoneen junaan.

Paremmat yhteydet Pohjanlahden satamiin vähentävät alueen teollisuuden kustannuksia ja tukevat juna-laiva-juna -kuljetuksia Skandinavian ja Suomen sekä Venäjän välillä. Ruotsin liikennevirasto Trafikverket arvioi, että uudella radalla liikennöisi päivittäin 22 tavara- ja 44 matkustajajunaa.

Taideteokset elävöittävät kantametron asemia Helsingissä

Taideteokset elävöittävät kantametron asemia Helsingissä

Espoossa testataan tiheämpää metroliikennettä

Espoossa testataan tiheämpää metroliikennettä