Rataverkon kunnossapitoon uusia raportointisovelluksia

Rataverkon kunnossapitoon uusia raportointisovelluksia

Väylän kehittämillä rataverkon kunnossapito- ja ylläpitojärjestelmillä parannetaan kunnossapitotoimien ajoittamista ja vähennetään kustannuksia. Lisäksi rataverkon kunnosta saadaan aiempaa paljon parempi kuva. Urakoitsijoiden raportointiin tarjotaan mobiilisovellukset.

Ratainfratietojen hallintajärjestelmän avulla saadaan valmiudet fyysisen rataomaisuuden elinkaaren hallintaan. Järjestelmän kolme pääsovellusta ovat ratakohteiden hallintasovellus (RATKO), kunnossapidon sovellus (RAIKU) ja ylläpidon ohjelmointisovellus (RYHTI). Sovelluksilla on jo noin 850 käyttäjää radan kunnossapidossa eri puolilla Suomea.

- Nämä sovellukset tuovat aivan uudenlaisia näkymiä tulevaisuuden omaisuudenhallintaan. Meillä on jatkossa käytössä mm. ratainfratiedon rekisteri, jonka tietosisältöä voidaan helposti hyödyntää keinoälyn ja analytiikan sovelluksissa esimerkiksi erilaisten automaattisten ennusteiden ja analyysien tekemiseksi. Väylän eli rataverkon haltijan näkökulmasta tämä on mullistavaa, kehittämispäällikkö Ari-Pekka Manninen Väylästä toteaa.

Ratakohteiden hallintasovellus RATKO tuottaa näkymän fyysisiin ratakohteisiin omaisuudenhallinnan ja kunnossapidon tarpeiden näkökulmasta. RATKO toimii ratainfrastruktuuriin liittyvän tiedon pääasiallisena tietovarastona, minkä lisäksi se vaihtaa tietoja eri viraston sisäisten ja sidosryhmien kehittämien järjestelmien kanssa. Rajapintojen kautta voidaan hakea muuttuneita ratainfratietoja eri järjestelmiin kuten Finrailin Trakediaan liikenteenohjauksen käyttöön.

Uuden sovelluksen avulla on onnistuttu tuomaan yhteen hyvin hajallaan olleita ja hallinnoituja tietoja Väylän hallintaan. Tiedot ovat aiempaa käytettävämmässä muodossa. Niitä pystytään havainnollistamaan kartalla, mikä helpottaa tietojen hyödyntämistä ja ylläpitoa. 

Ratakohteiden kunnossapidon toimenpiteiden raportointi ja seuranta tehostuu tulevina vuosina huomattavasti. RAIKU-sovellukseen on tarkoitus kirjata kaikkien ratakohteiden osalta kaikki huomiot ja viat sekä tehdyt tarkastukset ja toimenpiteet. Kunnossapidon kirjauksia voi tehdä jo tällä hetkellä useille ominaisuuslajeille. Kirjaukset hoituvat tarvittaessa myös mobiilisovelluksella.

Sovellus on käytössä kaikilla radan kunnossapidon alueilla. Nyt on viimein saatu yhtenäinen ratojen kuntotiedon hallintajärjestelmä Väylän, valvontaorganisaation ja urakoitsijoiden sekä sidosryhmien käyttöön. 

Kolmas sovellus RYHTI auttaa tekemään ratakohteiden ylläpidon keskipitkän ja pitkän aikavälin suunnittelua ja toimeenpanoa. Sen avulla voidaan kerätä keskitetysti ratakohteiden toimenpide-ehdotuksia ja huomioida ne ylläpidon ohjelmoinnissa. Toimenpiteiden käsittely järjestelmässä jättää päätöksentekohistorian perusteluineen talteen. 

RYHTI-järjestelmän tuotantokäyttö on käynnistynyt vaihteiden aikaisemmin tunnistettujen toimenpiteiden syöttämisellä järjestelmään sekä kunnossapitäjien ja rataisännöitsijöiden koulutuksilla.

Rautatieliikenteen liikenteenohjaus loppumassa Joensuussa ja Vainikkalassa

Rautatieliikenteen liikenteenohjaus loppumassa Joensuussa ja Vainikkalassa

Väylä tilaa Tampere-Seinäjoki -radan uudet turvalaitteet Siemensin ja NRC:n konsortiolta

Väylä tilaa Tampere-Seinäjoki -radan uudet turvalaitteet Siemensin ja NRC:n konsortiolta