Raideammattilaisten puheenjohtaja: Konduktöörien vähentäminen lisännyt turvattomuutta lähijunissa

Raideammattilaisten puheenjohtaja: Konduktöörien vähentäminen lisännyt turvattomuutta lähijunissa

Raideammattilaiset JHL:n puheenjohtaja Petri Lillqvist kysyy Helsingin Sanomissa, mistähän turvattomuuden tunne lähijunissa voisi johtua.

- VR tiedotti 8. huhtikuuta, että se ja Helsingin seudun liikenne (HSL) ryhtyvät valmistelemaan lähijunaliikenteeseen palvelumallia, jolla ne pyrkivät parantamaan turvallisuuden tunnetta lähijunissa.

Helsingin Sanomien uutisessa aiheesta (HS 8.4.) mainittiin, että ”suunniteltu palvelumalli voisi aiheuttaa muutoksia lähiliikennekonduktöörityön määrään”. Jutussa kerrottiin, että VR aloittaa lähiliikenteen konduktöörien muutosneuvottelut, joissa irtisanomisuhan alla on jopa 130 konduktööriä. Vuonna 2023 HSL:n lähijunaliikenteessä oli töissä yli 250 konduktööriä. Nyt heitä on enää 163,ja heidän työvuoronsa ovat pääasiassa junien ilta- ja yövuoroissa.

Lillqvist muistuttaa, että matkustajien turvattomuuden tunne on lähijunissa lisääntynyt viime vuosina (HS 9.4.). HS:n jutussa HSL:n liikennejohtaja Johanna Wallin sanoo, että konduktöörejä on nykyisin lähijunissa vähemmän, kun konduktöörit eivät enää myy lippuja, vaan vain tarkastavat niitä.

- Sitä hän ei maininnut, että konduktöörejä on vähemmän, koska heidän määräänsä on leikattu HSL:n vaatimuksesta joka vuosi noin kymmenellä prosentilla. Tämän on mahdollistanut HSL:n ja VR:n välinen liikennöintisopimus.

- Ei liene yhteensattumaa, että lähijunien turvallisuuteen tyytyväisten osuus on ollut laskussa vuodesta 2023 lähtien. Wallinin väitteen todenperäisyyden – sen, että konduktöörien määrän leikkaaminen ei ole lisännyt turvattomuuden tunnetta lähijunissa – voi jokainen arvioida itse.

IL: Valiokunnan pj epäilee Länsiradan peruuttamista vaalitempuksi

IL: Valiokunnan pj epäilee Länsiradan peruuttamista vaalitempuksi