Raideammattilaisten puheenjohtaja arvostelee ideologista junaliikenteen kilpailutusta - Tukholman lähiliikennekilpailutus epäonnistui pahasti
Raideammttiilaiset JHL:n puheenjohtaja Petri Lillqvist on huolissaan siitä, että Suomessa hallitus jatkaa raideliikenteen ostoliikenteen avaamista kilpailutukselle pikemmin ideologisista kuin liikennepoliittisista syistä.
- Aiheesta puhuessaan Liikenne- ja viestintäministeriö korostaa mielellään, miten Ruotsissa paikallinen raideliikenne kasvoi, kun läänit saivat järjestämisvastuun. Mutta Ruotsissa tehtiin samaan aikaan isoja investointeja raidekapasiteettiin
- Ruotsissa 90 % raideverkostosta on kaksiraiteisia, kun Suomessa vastaava luku on 10 %. Raideinvestointien sijaan maamme rataverkon korjausvelan on annettu nousta yli 1,6 miljardiin euroon eikä nousulle näy loppua.
Lillqvistin mukaan valtio käyttää tällä hetkellä junaliikenteen ostamiseen noin 35 miljoonaa euroa vuodessa.
- Traficom on arvioinut, että 2030-luvulla summa noussee 220-280 miljoonaan euroon. Siitä huolimatta valtiovarainministeriö ja LVM haluavat siirtää ostoliikenteen kustannukset tulevaisuudessa liikennettä tilaavien kuntien kontolle.
- Ei ole mikään yllätys, että kuntia tällainen lisämeno ei kiinnosta lainkaan.
Tukholman kilpailutuksessa vain yksi tarjoaja
Iradar.fi-sivusto kertoo, että Tukholman seudun liikennelaitos SL on keskeyttänyt lähijunaliikenteen kilpailutuksen, koska vain VR jätti tarjouksen.
- Muut operaattorit pitävät kilpailutuksen ehtoja liian riskialttiina.
VR:n Ruotsin-yhtiön toimitusjohtaja Johan Oscarsson toteaa Dagens Nyheter -lehdessä olevan pettynyt.
- Luulimme, että muitakin tarjoajia olisi.
Esikarsintavaiheessa mukana oli seitsemän yhtiötä
Sivuston mukaan nykyinen operaattori SJ hoitaa liikennettä poikkeusjärjestelyin kevääseen 2026 asti.
- SJ:n toimitusjohtaja Monica Lingegårdin mukaan ehdot ovat kohtuuttomat, sillä ne sälyttävät lähes kaikki riskit liikennöitsijälle. Erityisesti 12 vuoden sopimuskausi nähdään ongelmallisena.
(Kuva: SJ)