Raideammattilaisten puheenjohtaja arvostelee ideologista junaliikenteen kilpailutusta - Tukholman lähiliikennekilpailutus epäonnistui pahasti

Raideammattilaisten puheenjohtaja arvostelee ideologista junaliikenteen kilpailutusta - Tukholman lähiliikennekilpailutus epäonnistui pahasti

Raideammttiilaiset JHL:n puheenjohtaja Petri Lillqvist on huolissaan siitä, että Suomessa hallitus jatkaa raideliikenteen ostoliikenteen avaamista kilpailutukselle pikemmin ideologisista kuin liikennepoliittisista syistä.

- Aiheesta puhuessaan Liikenne- ja viestintäministeriö korostaa mielellään, miten Ruotsissa paikallinen raideliikenne kasvoi, kun läänit saivat järjestämisvastuun. Mutta Ruotsissa tehtiin samaan aikaan isoja investointeja raidekapasiteettiin

- Ruotsissa 90 % raideverkostosta on kaksiraiteisia, kun Suomessa vastaava luku on 10 %. Raideinvestointien sijaan maamme rataverkon korjausvelan on annettu nousta yli 1,6 miljardiin euroon eikä nousulle näy loppua.

Lillqvistin mukaan valtio käyttää tällä hetkellä junaliikenteen ostamiseen noin 35 miljoonaa euroa vuodessa.

- Traficom on arvioinut, että 2030-luvulla summa noussee 220-280 miljoonaan euroon. Siitä huolimatta valtiovarainministeriö ja LVM haluavat siirtää ostoliikenteen kustannukset tulevaisuudessa liikennettä tilaavien kuntien kontolle.

- Ei ole mikään yllätys, että kuntia tällainen lisämeno ei kiinnosta lainkaan.

Tukholman kilpailutuksessa vain yksi tarjoaja

Iradar.fi-sivusto kertoo, että Tukholman seudun liikennelaitos SL on keskeyttänyt lähijunaliikenteen kilpailutuksen, koska vain VR jätti tarjouksen.

- Muut operaattorit pitävät kilpailutuksen ehtoja liian riskialttiina.

VR:n Ruotsin-yhtiön toimitusjohtaja Johan Oscarsson toteaa Dagens Nyheter -lehdessä olevan pettynyt.

- Luulimme, että muitakin tarjoajia olisi.

Esikarsintavaiheessa mukana oli seitsemän yhtiötä

Sivuston mukaan nykyinen operaattori SJ hoitaa liikennettä poikkeusjärjestelyin kevääseen 2026 asti.

- SJ:n toimitusjohtaja Monica Lingegårdin mukaan ehdot ovat kohtuuttomat, sillä ne sälyttävät lähes kaikki riskit liikennöitsijälle. Erityisesti 12 vuoden sopimuskausi nähdään ongelmallisena.

(Kuva: SJ)

Raasepori valittaa Espoo-Salo -oikoradan yleissuunnitelmasta

Raasepori valittaa Espoo-Salo -oikoradan yleissuunnitelmasta

Kaupunkiliikenne: Ensimmäinen Kruunusilloille tuleva raitiovaunu toimitettu Helsinkiin

Kaupunkiliikenne: Ensimmäinen Kruunusilloille tuleva raitiovaunu toimitettu Helsinkiin