Polkupyörän saa kuljettaa maksutta lähijunissa ja metrossa
HSL:n ja VR:n kokeilu muutettiin pysyväksi käytännöksi, kun pyöriä saa kuljettaa maksutta metroissa ja lähijunissa aina kun tilaa on.
HSL:n lähijunaliikenteessä kaikki junat ovat Sm5- eli Flirt-junia, joissa on pyörien, pyörätuolien ja lastenvaunujen kuljetukseen tarkoitettu monitoimitilavaunu. Vaunujen ovet on merkitty isolla pisteviivapyörällä kuten metroissa, jotta oikealle ovelle on helpompi löytää.
- Kaikissa VR:n lähijunavuoroissa ei ole mahdollista käyttää niin sanottua matalalattiamallia, joten pyörän kuljettamisessa vanhemmissa junissa kannattaa käyttää omaa harkintaa.
Junahenkilökunnalla on jatkossa oikeus ohjata pyöräilijä tarvittaessa pois junasta, jos se haittaa muiden asiakkaiden matkaa.
- Vaikka pyörille on yleensä tilaa, ruuhka-aikoina jotkut vuorot ovat hyvin täysiä. Pyöräilijöiden kannattaa olla huomaavaisia ja odottaa seuraavaa vuoroa, jos lähijunassa tai metrossa on täyttä, HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen toteaa.
HSL teki toukokuussa asiakaskyselyn, johon saatiin 1 002 vastausta. Pyörien kuljetuksen sallimista kaikkina aikoina, jos tilaa on, kannatti lähijunissa 79 prosenttia ja metrossa 76 prosenttia. Kaksi vuotta aiemmin tehdyssä kyselyssä, jossa vastaajia oli 4 099, vastaavat prosentit olivat 84 ja 83.
HSL selvitti polkupyörien, lastenvaunujen, pyörätuolien, rollaattoreiden ja isojen matkalaukkujen määriä lähijunissa ja metrossa viime syksynä sekä uudestaan metrossa nyt toukokuussa. Havaintojen ja laskentojen perusteella niistä on vain satunnaisesti haittaa muille matkustajille.
- Palautteita on tullut varsin vähän ja niissä on ollut sekä moitteita että kehuja. Jotkut ovat kokeneet, että pyörät vievät tilaa lastenvaunuilta tai voivat valvomattomina kaatua muiden päälle. Osa puolestaan kiittelee matka-aikansa lyhentyneen ja arkensa helpottuneen, kun pyörää voi käyttää joukkoliikennematkan alussa ja lopussa.
Opastusta ja tiedotusta on toivottu lisää. HSL toteutti toukokuussa Pyörien kuljetuksen ABC -kampanjan sosiaalisen median kanavissa sekä metron ja raitiovaunujen sähköisillä näytöillä.
- Kävely, pyöräily ja joukkoliikenne ovat yhdessä kilpailukykyisempiä oman auton käyttöön verrattuna.
- Kävely- ja pyöräliikenteen lisääntyminen hyödyttää kaikkia: muihin kulkutapoihin verrattuna ne vaativat pienempiä investointeja, vievät vähemmän tilaa, lisäävät asukkaiden terveyttä ja ovat ympäristöystävällisiä. Autoliikenne muuttuu sujuvammaksi, kun entistä useampi vaihtaa kestäviin kulkutapoihin.