Miksi rautateiden henkilöliikenteen Open Access -malli aiheuttaa mielipahaa?
Rautatiealan Unionin RAU:n puheenjohtaja Tero Palomäki pitää erikoisena, että henkilöliikenteen kilpailun avaamisen valittu Open Access -malli, jossa viranomainen huolehtii raiteiston kunnosta ja ratakapasiteetin jakamisesta ja yritykset liiketoiminnasta, aiheuttaa niin paljon valitusta ”markkinahenkisissä” piireissä. Hän kommentoi Kauppalehden uutista.
- Se on markkinoiden näkökulmasta kaikkein avoin malli. Siinä kilpaillaan samalla tavalla kuin muissa joukkoliikennemuodoissa. Ei lentoliikennettäkään vapautettu jakamalla valtionyhtiöiden lentokoneita, vaan ilmatilaa ja lentoasemien käyttöä. Sama periaate on EU:n rautatiepaketti IV:ssä.
- Rautatiepaketissa korostetaan tarvetta varmistaa infrastruktuurista vastaavien puolueettomuus ja selvittää eturistiriidat. Mikään artikla ei vaadi antamaan kalustoa kenellekään, vaikka sitkeästi niin jaksetaan väittää. Lisäksi siinä säädetään julkisen palveluvelvoitteen mukaisten palvelujen hankintaan kilpailuttamisesta pääsääntö, mutta siinäkin taitaa HSL liikennettä lukuunottamatta Suomi sopia poikkeuksen sisälle.
Palomäki muistuttaa, ettei bussiliikenteenkään kilpailuttaminen edellytä sitä, että kilpailuttava organisaation järjestää bussiyhtiölle kaluston.
- Kyllä se liikennöitsijä pääsääntöisesti joutuu investoimaan omaan liiketoimintaansa. Tämä hallitusohjelmassa valittu avoimenpääsyn malli mahdollistaa samanlaiset Onnibussi-kalustoratkaisut rautateillä kuin mitä aiemmin tapahtui bussiliikenteen vapauttamisen jälkeen.
- Valtiollinen kalustoyhtiö olisi ollut askel 1980-luvulle ja veden kantamista kaivoon. Mikäli markkina on oikeasti olemassa, se syntyy normaalin liiketaloudellisin periaattein ilman tarpeettomia yritystukeja.