Liittojohtajat: Rautateiden kilpailuttamista ohjaa hallituksen poliittinen ideologia
Raideammattilaisten puheenjohtaja Teppo Järnstedt ja Veturimiesten liiton puheenjohtaja Tero Palomäki yhtyvät SAK:n asiantuntijan Sauli Hievasen lehtihaastattelussa esittämään rautateiden kilpailutusmallin arvosteluun.
- Relevantti riski tässä on, että lopulta kalusto myydään yksityiselle ja siitä taas syntyy luonnollinen monopoli kuten sähköverkkoyhtiö Caruna, Järnstedt sanoo.
- Hievasen näkemys on täysin oikea. Ideologisella päätöksellä halutaan romuttaa yksi Euroopan tehokkaimmista rautatiejärjestelmistä. Tavaraliikenteessä on nyt jo kehittymässä markkinaehtoinen kilpailu. Mutta ministeri (Anne Berner, kesk.) haluaa jääräpäisesti lisätä valtion kuluja, jotta yksityiset pääsevät käärimään voittoa.
Palomäki toteaa, että Hievanen puhuu asiaa.
- Tästä seuraa pelkästään kalustoon miljardiluokan investointitarve ja sillä rahalla ei ole vielä saatu muuta kuin ideologista lisäarvoa.
- Siinä vaiheessa kun kalusto yhtiöitetään ja myydään, niin sitten löytyy hyötyjiä. Ne on niitä, jotka kalustomonopolin saavat haltuunsa.