Mielipide: Metro- ja ratikkaliikenteen ongelmat olivat odotettavissa
Raitio- ja metrohenkilökunnan yhdistys JHL ry:n puheenjohtaja Petri Lillqvist kirjoittaa Helsingin Sanomissa, että Kaupunkiliikenne Oy:n (entinen HKL) palveluksesta on irtisanoutunut tämän vuoden aikana jo 25 kuljettajaa.
- Irtisanoutumisaalto alkoi jo viime vuonna, syyskuisen yhtiöittämispäätöksen myötä. Jos kuljettajatarpeesta puuttuu päivittäin useita kymmeniä kuljettajia, on selvää, että liikenne ei toimi ilman ylitöitä. Ratikka- ja metroliikenne pyöri alkuvuoden käytännössä lähes täysin ylitöiden varassa.
Lillqvistin mukaan yhtiö on heikentänyt huomattavasti ylityökorvauksia.
- Yhtiöittämisen myötä Kaupunkiliikenne Oy:n työehtosopimusala vaihtui 1. toukokuuta. Tuolloin muun muassa ylitöistä maksettavat korvaukset muuttuivat selvästi huonommiksi.
- Silti työnantaja ei aloittanut ajoissa neuvotteluja ammattiyhdistyksen kanssa uudesta paikallisesta sopimuksesta. Sen sijaan työnantaja päätti ottaa ylitöiden suhteen ”tietoisen riskin”, kuten kuljettajat ovat saaneet kuulla.