Maakunnat haluavat nopeita elvytystoimia pääradalla
Päärata+ maakunnat vaativat, että pääradalla ja sen liityntäyhteyksillä on tehtävä nopeita elvytystoimia.
- Meneillään on tai on tänä vuonna alkamassa useita peruskorjauskohteita Suomen pääradalla ja yhteyksillä Tampereelta Jyväskylään ja Tampereelta Poriin. Esitämme perusväylänpidon merkittävää rahoituksen lisäämistä nykyisen rahoituksen päälle, jolla voidaan nopeuttaa liikenteen sujumiselle ja turvallisuudelle tärkeiden kohteiden valmistumista.
Maakunnat muistuttavat, että Helsinki-Tampere -väli on Suomen vilkkain rataosuus.
- Välillä tehdään vuosittain yli 5 miljoonaa henkilöliikenteen junamatkaa. Kerava–Riihimäki -rataosa on kaksiraiteinen ja sillä on vilkkaan henkilöliikenteen lisäksi merkittävää tavaraliikennettä. Rataverkon rakenteita ja laitteita ei pystytä niukasta perusväylänpidon rahoituksesta johtuen pitämään tarvittavassa kunnossa, vaan korjausvelka kasvaa.
- Tarpeeseen nähden liian pienen ratakapasiteetin lisäksi päivittäistä liikennöintiä ja liikenteen sujuvuutta haittaavat radan paikoittain heikosta kunnosta johtuvat pistemäiset nopeusrajoitukset.
Maakuntien mukaan korjaustoimenpiteillä, joilla poistetaan radan kunnosta johtuvia pistemäisiä nopeusrajoituksia, voidaan lisätä merkittävästi junaliikenteen sujuvuutta pääradalla.
- Helsinki-Tampere -rataosalla tehtävien toimenpiteiden vaikutus heijastuu koko pääradalle. Edellä olevaan perustuen esitämme, että pistemäisten nopeusrajoitusten poistamiseen tähtäävien korjaustoimenpiteiden toteuttamiseksi pääradalla osoitetaan 5 miljoonan euron määräraha. Radan korjaamisella on työllisyyden ja alan yritystoiminnan kannalta positiivinen ja nopea vaikutus.
Maakunnat esittävät eriasteisten suunnitelmien tekemisen nopeuttamista.
- Tampereen henkilöratapihahankkeen nopea aloittaminen Ratapihankadun sillan uusimisella siten, että rakentamissuunnitelman valmistuessa sillan rakentaminen alkaisi vuonna 2021. Tampere-Parkano-Seinäjoki -ratayhteyden kaksoisraiteen yleis-/ratasuunnittelun ja YVA:n tekemistä pitäisi nopeuttaa.
- Pori-Tampere -ratayhteyden suunnittelun tekemisen nopeuttaminen Harjavallan ratapihan investoinnissa ja akselipainojen noston suunnittelu väleillä Kokemäki-Harjavalta ja Mäntyluoto-Tahkoluoto. Tampere-Jyväskylä -ratayhteydellä jo ehdotettujen toimenpiteiden suunnittelu ja niiden välitön toteutus: keskipitkät vaihteet ja turvavaihteet Torkkelin kohdalla, JKV-muutos Jämsänkoski-Saakoski, Laihalammin lisäliikennepaikka ja Muuramen 3. raide.
Vaasa-Seinäjoki -ratayhteydellä maakunnat haluavat toteuttaa Laihian kohdalla valtatiesuunnitelmien (Vt3 ja Vt18) yhteydessä määriteltyjen ja nyt ratasuunnittelussa huomioonotettavien neljän tasoylikäytävän poiston sekä samalla tieliikennöinnin järjestämisen rakentamalla Ratikylän alikulkukäytävä.
Maakuntien mukaan kaikista näistä toimenpidekohteista on Väylävirastolla tarkemmat tiedot kustannusarvioineen.