Länsiradan ratasuunnitelma Salon ja Hajalan välille lainvoimaiseksi

Länsiradan ratasuunnitelma Salon ja Hajalan välille lainvoimaiseksi

Länsirata Oy:n laatima ratasuunnitelma Salon ja Hajalan väliselle kaksoisraiteen rakentamiselle on saanut
lainvoiman. Salo-Hajala-ratasuunnitelma on osa Länsiradan kokonaishanketta eli Helsingin ja Turun välisen
luotettavan ja nopean raideyhteyden rakentamista lähi- ja kaukojunaliikenteelle. Salon ja Hajalan välille
suunnitellaan rakennettavaksi kaksoisraidetta nykyisen raiteen rinnalle, mikä sekä parantaisi nykyisen
raideyhteyden välityskykyä että mahdollistaisi Länsiradan koko raideyhteyden toteuttamisen.

Käytännössä ratasuunnitelman hyväksyminen tarkoittaa sitä, että yhtiö voi valmistautua ratatoimituksen
käynnistämiseen ja ratasuunnitelman mukaisen radan rakentamiseen. Rakentamisvaiheeseen
siirtyminen vaatii kuitenkin vielä Länsiradan osakkaiden päätöksen, joten välittömiä vaikutuksia
ratasuunnitelman hyväksynnällä ei tässä vaiheessa vielä ole.

- Salon ja Hajalan välisen ratasuunnitelman hyväksyminen on meille merkittävä virstanpylväs, sillä se on
ensimmäinen hyväksynnän saanut ratasuunnitelmamme. Samalla kyseessä on ensimmäinen
hankeyhtiön ratasuunnitelmalle saama hyväksymispäätös Suomessa, Länsirata Oy:n toimitusjohtaja
Pekka Ottavainen toteaa.

- Käytännössä ratasuunnitelman hyväksyntä tarkoittaa sitä, että olemme taas yhtä askelta lähempänä
radan varsinaista rakentamista Salon ja Hajalan välillä. Kuten olemme aiemmin kertoneet, tämä
rakentamisvaiheeseen siirtyminen vaatii vielä osakkaidemme päätöksen, josta he parhaillaan
neuvottelevat. Laatimamme aikataulun mukaisesti rakentamissuunnittelu Salo-Hajala-yhteysvälillä alkaisi
tämän vuoden aikana ja varsinaiset rakentamistyöt vuonna 2027.

Kiinteistökohtaista meluntorjuntaa ensimmäistä kertaa Suomessa

Ratasuunnitelman hyväksymispäätöksessä hyväksyttiin rautatien sijainti, joka voidaan merkitä
maastoon, ja päätös oikeuttaa myös suunnitelmassa osoitettujen alueiden ja oikeuksien lunastamiseen
ratatoimituksessa. Päätöksessä hyväksyttiin yhtiön esittämät toimenpiteet, joilla rakentamisen ja
rautatieliikenteen haitallisia vaikutuksia poistetaan tai vähennetään.

Yksi merkittävimmistä Salo-Hajala-ratasuunnitelmassa esitetyistä haittojen vähentämiseen tähtäävistä
toimenpiteistä on kiinteistökohtainen meluntorjunta. Länsirata on ensimmäinen rautatiehanke Suomessa,
jossa uusia meluntorjunnan keinoja suunnitellaan käytettäväksi.

- Tiimimme on tehnyt hienoa työtä suunnitteluhankkeessa, kiitos kaikille Länsiradan työntekijöille. Yksi
syy hankeyhtiöiden perustamiselle on ollut uusien ratkaisujen hakeminen, ja sitä olemme Länsiradassa
myös lähteneet toteuttamaan. Yhtenä esimerkkinä tästä on meluntorjunta, joka on suunniteltu tavalla,
jota Suomessa ei aikaisemmin ratahankkeissa ole käytetty..

- Aiemmin ratahankkeissa on käytetty perinteisiä meluntorjunnan keinoja, kuten meluseiniä ja valleja,
jotka on toteutettu rautatiealueelle. Meidän suunnitelmissamme on käyttää kiinteistökohtaisia
meluntorjuntatoimenpiteitä perinteisiä keinoja täydentävinä ja joissakin tapauksissa osittain myös
korvaavina keinoina.

Kiinteistökohtaisia meluntorjunnan keinoja, jotka toteutetaan aina vain kiinteistön omistajan
suostumuksella, ovat esimerkiksi ikkunoiden vaihdot, seinärakenteiden lisäeristäminen sekä ääntä
vaimentavat raitisilmaventtiilit. Kiinteistökohtaisen meluntorjunnan tavoitteena on rautatieliikenteen
aiheuttaman hetkellisen korkean melutason haittojen vähentäminen ja asumismukavuuden
parantaminen sekä joissain tilanteissa kiinteistöjen tarpeettomien lunastusten välttäminen.

VR: Junamatkailu pienentää tehokkaasti hiilijalanjälkeä

VR: Junamatkailu pienentää tehokkaasti hiilijalanjälkeä

HSL: Lähimaksun koekäyttö laajenee metroasemille

HSL: Lähimaksun koekäyttö laajenee metroasemille