Liittojohtajat epäilevät valtion ja veronmaksajien hyötyjä uudesta raideliikenneyhtiöstä
Raidealan liittojohtajat suhtautuvat kriittisesti uuteen Oy Suomen Rata Ab:hen. Raideammattilaiset JHL:n puheenjohtaja Teppo Järnstedt toteaa, että Etelä-Suomen taajamaliikenteen kilpailutus on ideologinen ratkaisu.
- Valtio panostaa 71 miljoonaa euroa siihen, että saa kilpailutettua ostoliikenteen, josta se maksaa alle 10 miljoonaa euroa. Tässä väistämättä herää kysymys, että miten valtio tai veronmaksajat tästä hyötyvät?
Rautatiealan Unionin RAU:n puheenjohtajan Tero Palomäen mukaan on vaikea uskoa, että junalippujen hinnat laskevat nyt, kun VR lahjoittaa lähiliikennejunat valtiolle ja vuokraa ne takaisin.
- Selvää on, että valtion kalustoyhtiöstä tulee kilpailua rajoittava tekijä. Se sulkee pois yritysten innovatiiviset kalustoratkaisut, jotka ovat merkittävä osa kilpailua ja asiakaskokemusta.
Järnstedt sanoo, että ratahankkeiden hankeyhtiöt eivät sinällään ole mikään yllätys.
- Nähtävästi ministeri Orpon johdolla käynnistyi siltarumpupolitiikka, kun katsoo minkä verran hankeyhtiöitä rahoitetaan. Ratahankkeiden kanssa olisi viisautta selvittää, että millä ilmassa olevalla hankkeella olisi maksimaalinen hyöty raideliikenteelle suhteessa käytettäviin euroihin. Se kun on selvää, ettei kaikille hankkeille tule rahat riittämään.