Liittojohtaja: Hallitusohjelman liikennepolitiikka vie rautatieliikennettä myönteiseen suuntaan
Raideammattilaiset JHL:n puheenjohtaja Teppo Järnstedt toteaa hallitusohjelmasta, että rataverkon huonoon kuntoon ja perusrahoituksen riittämättömyyteen on nyt selvästi herätty.
- Hallitusohjelman rautatieliikennepolitiikassa pureudutaan rautatieliikenteen perusongelmiin eli rataverkon huonoon kuntoon eikä tarjota ongelmanratkaisuksi ideologista kilpailun avaamista kuten edellinen hallitus yritti ongelmaa ratkaista.
- Rautateiden kehittäminen joukkoliikenteen kuin teollisuuden tarpeiden pohjalta on erityisen tärkeää hyvän ilmastopolitiikan näkökulmasta.
Järnstedtin mukaan suurille ratahankkeille tehdään laaja-alainen vaikutusten arviointi, suunnittelu ja rakentaminen.
- Ne tehdään nykyisen rataverkon kanssa toimiviksi kokonaisuuksiksi eli investointien kustannuksella pyritään saamaan maksimaalinen hyöty sekä hankeyhtiöille suhteessa infran omistamiseen asetetut reunaehdot ovat hyvä pohja hankkeiden valmistelussa.
- Henkilöliikenteen kilpailun avaamisessa ollaan nähtävästi palaamassa ajatteluun, että kilpailu avataan tavalla, kuten normaalit markkinat tuleekin toimia ja jokainen tulee markkinoille omalla markkinariskillä eikä lähdetä ideologisin perustein pilkkomaan valtio-omisteista yhtiötä markkinoiden uhriksi. Kilpailun avaaminen vaati kuitenkin edelleen huolellisen ja järkevän valmistelun.
Järnstedt toteaa positiivista olevan VR-Yhtymän osinkotuoton tarkastelu, että tuottaisiko osinkotuotto parempaa tuottoa investointina palvelutason korotuksiin, liikenteen ostoina ja kaluston modernisointina kuin valtion pohjattomaan kassaan päätymisenä.