Liikenneministeriö: Uudessa raideliikenteen mallissa valtio kattaisi junaoperaattorien tappiot

Liikenneministeriö: Uudessa raideliikenteen mallissa valtio kattaisi junaoperaattorien tappiot

Kauppalehden mukaan junaliikenteeseen on tulossa valtava muutos.

- Raideliikennöinnin kilpailutuksen erikoisuus on, että kilpailun kautta operaattoriksi valittu yhtiö ei ottaisi kontolleen lipputuloriskiä, joka jää valtiolle. Traficomin mukaan tapa yleiseurooppalainen.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tekemästä tuoreesta raportista selviää, että se esittää ensisijaisena vaihtoehtona hallitukselle mallia, jossa rataverkkoon tehtäisiin maltillisia parannuksia ja lavennuksia ja liikenteen operointi kilpailutettaisiin. Kalustoon on tulossa merkittäviä investointeja.

- Tässä mallissa bruttokustannus eli liikenteen järjestämisen kokonaiskustannus olisi 290 miljoonaa euroa vuodessa, josta lipputuloilla saataisiin arviolta sata miljoonaa pois eli jäljelle jäisi 190 miljoonan kulut.

- Erikoista on se, että vaikka kilpailu lisääntyy, samaan aikaan valtio joutuu ottamaan itselleen lippuriskin. Eli jos lipputulot jostain syystä eivät toteudu ennustetusti, valtio olisi velvollinen korvaamaan operaattorille puuttuvan osan.

Väylä: Suomen ja Ruotsin yhteinen sähköistyshanke valmis

Väylä: Suomen ja Ruotsin yhteinen sähköistyshanke valmis

Tampereen Ratikan taiteen eliöveistos sai yleisöltä nimen

Tampereen Ratikan taiteen eliöveistos sai yleisöltä nimen