Lehti: Pässit Vesterbackan narussa juoksevat Tallinnan tunneliin

Lehti: Pässit Vesterbackan narussa juoksevat Tallinnan tunneliin

Talouselämä arvioi, että viime viikon paras uutinen monien mielestä oli Peter Vesterbackan Finest Bay -tunnelihankkeen saama lupaus kiinalaisesta rahoituksesta.

Lehti havainnollistaa liikemiehen esittelemiä laskelmia 50 miljoonasta vuosittaisesta matkustajasta.

- Nopealla laskennolla (50 000 000/365/24/60) se tarkoittaa noin sataa matkustajaa minuutissa – koko ajan. Jossain päin Espoota olisi siis jono, jossa seisoisi 68 000 ihmistä päivässä. Samanlainen jono löytyisi radan Tallinnan-päästä, jos jokaisella matkustajalla olisi meno-paluulippu.

- Jos junavuoroja olisi puolen tunnin välein, jokaisessa junassa olisi 3 000 matkustajaa.

Lehden mukaan Helsingin ja Tallinnan välisessä lauttaliikenteessä oli noin yhdeksän miljoonaa matkustajaa viime vuonna.

- Vesterbacka esittää, että matkalipun hinta voisi olla sata euroa. Tällä hetkellä Tallinnaan pääsee laivalla halvimmillaan irtokolikoilla, joten Finest Bay -juna poksauttaisi Suomenlahden liikenteen liikevaihdon raketin lailla läpi kaikista nykyisistä ennusteista.

- Maksaisiko virolainen rakennusmies satasen siitä huvista, että pääsee rakennustyömaalle Suomeen? Tuskinpa.

Lehti arvioi, että Vesterbacka on visioineen yksi rohkeimmista suomalaisista.

- Siitä ei kuitenkaan päästä mihinkään, että taloudellisesti aivan yhtä heppoinen on Helsingin pormestarin Jan Vapaavuoren ja Uudenmaan liiton ajama Tallinnan-tunnelin vaihtoehto, joka kulkisi Helsingin keskustan kautta.

- Se kilpailee tasapäisesti Finest Bayn kanssa siitä, kumpi pääsee ensimmäisenä pistämään rahaa kunnolla Kankkulan kaivoon.

VR ja Väylä: Rautatieasemilla ja laiturialueilla ei voi järjestää vaalitilaisuuksia

VR ja Väylä: Rautatieasemilla ja laiturialueilla ei voi järjestää vaalitilaisuuksia

VR investoi tavaraliikenteen toimintavarmuuteen ja kasvuun - 60 uutta dieselveturia

VR investoi tavaraliikenteen toimintavarmuuteen ja kasvuun - 60 uutta dieselveturia