Lehti: Liittojohtajan mukaan uudet ratahankkeet maksaa viime kädessä veronmaksaja

Lehti: Liittojohtajan mukaan uudet ratahankkeet maksaa viime kädessä veronmaksaja

Verkkouutiset kertoo Aamulehteä lainaten, että Helsingin ja Tampereen välillä kulkeva tunnin juna olisi kalliimpi kuin nykyistä rataa käyttävä juna.

Rautatiealan Unionin RAU:n puheenjohtaja Tero Palomäki toteaa lehdelle, että lipun hinta ei kestä korotuksia.

– En usko, että on riittävästi halukkaita maksamaan lisähintaa puolen tunnin ajallisesta hyödystä.

Palomäki arvioi junamatkustuksen kasvavan, mutta ei niin paljon kuin ministeriön työryhmä olettaa.

Verkkouutiset toteaa, että Suomi-radan ennustettu matkustajamäärä on 6,5 miljoonaa matkustajaa vuodessa. Nykyisin matkustajia on noin 4,5 miljoonaa.

- Tavoitteena on, että Suomi-rata olisi liikennöitävissä 2030-luvulla.

Palomäki on todennut toistuvasti, että hankeyhtiöistä ja muista rahoitusmalleista huolimatta uudet ratahankkeet maksaa viime kädessä veronmaksaja, vaikka asia toisin yritetään naamioida.

Palomäki pitää hyvin harmillisena, että liikenneministeriö ei ole avannut hankeyhtiön kassavirta oletus laskelmia joista hankkeen realistisuutta pääsisi kunnolla arvioimaan.

HäSa: Tampereen pormestari pitää kiinni tunnin junasta Helsinkiin

HäSa: Tampereen pormestari pitää kiinni tunnin junasta Helsinkiin

Steissi täytti 100 vuotta

Steissi täytti 100 vuotta